زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

(Augustine of Hippo)

 

با هنر سوخت نگاري روي چوب ، هر نقشي را که مي توان با فشار قلم داغ روي چوب ايجاد کرد، با سوختن چوب نقش جان مي گيرد. به طور معمول براي ايجاد اين نقوش از هويه استفاده شده و با استفاده از حرارت،تکنيک هاي خاص از قبيل تغير دما و سرعت دست در زمان سوخت نگاري، طيفي از رنگ قهوه اي روي چوب ايجاد شده، جلوه و زيبايي خاصي داشته و هنري ماندگار و منحصر به فرد را رقم مي زند.
علي اکبر نصرآبادي، نقاشي با تکنيک چوب سوز را براي اولين بار به ايران آورده است.
وي که از سال هاي پيش از انقلاب اسلامي کار به شيوه چوب سوز را آغاز کرده است، در مدت زمان نقاشي با اين تکنيک، ابزارهاي مختلف و شيوه هاي نويني به اين تکنيک نقاشي افزوده است و در حال حاضر به عنوان يکي از برجسته ترين استادان هنر چوب سوز به شمار مي رود.
وي فارغ التحصيل معماري است و تاکنون 83 نمايشگاه در ايران و ديگر کشورها دنيا برگزار کرده است.
علي اکبر نصر آبادي در گفت وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي ايرنا اظهار کرد: رنگ و خاک را هيچ بومي مثل چوب نمي تواند نشان دهد که گويا باشد.
 
وي با اشاره به تکنيک چوب سوز افزود: بيشتر آثار را روي لايه هايي از چوب کار مي کنم اما بعضي را هم روي برش هايي از کنده هاي درخت که آن ها را صيغلي و صاف کرده ام انجام مي دهم.
 
وي گفت: از هر ابزار و شيوه اي که چوب را بسوزاند در اين سبک استفاده مي کنم و در اين روش سه عامل مطرح است که با به دست آوردن تجربه مي توان به کنترل آن ها پرداخت؛ يکي جنس چوب است چون جنس بافت بعضي چوب ها به صورتي است که نمي سوزند. دوم، ولتاژ برق يا شدت شعله آتشي که از آن براي سوزاندن استفاده مي کنيم و سوم قدرت دست به هنگام کار با ابزار سوزاندن است.
 
نصرآبادي افزود: صفحه چوبي که استفاده مي شود يا بافت و گره دارد و يا يک دست است. اگر چوب بافت داشته باشد طبعاً موضوع اثر را با نقش بافت چوب هماهنگ مي کنم؛ در غير اين صورت روي سطح يک دست چوبي موضوع را با مداد طراحي مي کنم و پس از طراحي با قلمي که مکانيسم هويه دارد و با برق کار مي کند و نوکش شکل يک قلم درشت خوشنويسي دارد، بخش هاي طراحي شده را مي سوزانم و پهني و نازکي اين قلم، درجه تيرگي و روشني هاي متفاوتي را حين کار مي دهد.
 
وي اضافه کرد: پس از آن، اگر لازم شد روي بخش هايي از کار با آکرليک رنگ گذاري مي کنم و سپس براي پايداري رنگ خود چوب که رنگ زمينه است و رنگ هاي گذاشته شده، لعاب هاي مختلف تثبيت کننده روي آن مي زنم.
 
نصرآبادي که در اصل رشته معماري تحصيل کرده اما نقاشي را نيز با معماري ادامه داده است، با اشاره به چگونگي ابداع اين شيوه گفت: هنر نقاشي با سوزاندن چوب که نام چوب سوز را بر آن گذاشتم، در واقع تکنيکي بود که هنگام دانشجويي در قبل از انقلاب به آن دست پيدا کردم. سوزاندن چوب را با هدايت حرارت نور خورشيد به وسيله ذره بين شروع کردم و چون در آن زمان به جز شعله آتش و ابزارهاي فرعي، ابزار اصلي براي اين کار وجود نداشت با طراحي قلم مخصوصي به دست برادرم که متخصص موتور هواپيما بود ساخته و من نيز اين هنر را ادامه دادم.
 
نصرآبادي گفت: چون معمار بودم، با چوب سوز شروع به مطالعه ابنيه تاريخي کشور کردم و اين ابنيه که بيشتر خاکي است را روي چوب که از همين خاک مي رويد و با سوزاندن که طبيعت چوب است به کار گرفته و ساختم و نتيجه کار تابلوي نقاشي بود که مطلوب تر از هر تکنيک ديگر جلوه مي کرد.
 
وي افزود: سوزاندن يا سوختن طبيعت چوب است و به طور قطع کساني به طور اتفاقي با ابزاري مثل فلز داغ، چوبي را با سليقه خود سوزانده و نقشي يا طرحي را ساخته باشند مي توانند اين هنر را دنبال کنند و به طور حرفه اي هنر چوب سوز را فرا گيرند.
 
نصرآبادي ادامه داد: بسيار خوشحالم که اين تکنيک در بين علاقه مندان و هنرمندان نسل جوان در حال گسترش و رونق است.
 
علي اکبر نصرآبادي متولد 1331 تهران است. وي فارغ التحصيل معماري بوده و تاکنون بيش از 83 نمايشگاه داخلي و خارجي از هنر چوب سوز داشته است.
DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد