زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

(Augustine of Hippo)

 

محمد برازنده-بزرگترين موزه معماري جهان، بنايي پر طمطراق از تعصب ميهن پرستانه پاريسي ها است و با اينکه به طور کامل به اتمام نرسيده است اما مايه افتخار مردم اين شهر بزرگ محسوب مي‌شود.

تنها در پاريس است که مي‌توان مردمي را ديد که جاي خريد و تفريحات ديگر ترجيح مي‌دهند طرح ناودان‌هاي ساختمان‌ها را تجزيه و تحليل کنند و از نحوه ساخته شدن تک تک برج‌هاي قديمي صحبت کنند.

حضور اين موزه در پاريس اشتياق مردم اين شهر را براي درک نحوه تکامل تدريجي معماري در جهان و خصوصاً در فرانسه بالا برده است.

طرح ساخت اين بزرگترين موزه معماري جهان توسط سارکوزي، رئيس جمهور فرانسه و با مشارکت 14 نفر از بزرگترين معماران جهان صادر شد و همين طرح بود که اولين نگرش به دگرديسي فرهنگ ملي را در فرانسه بوجود آورد و منجر به پيروزي وي در انتخابات شد.

سارکوزي معتقد است رئيس جمهور قبلي فرانسه فرهنگ فرانسويان را ناديده گرفته و باعث سستي کارهاي فرهنگي شده است.

با اينکه از نظر بازديدکنندگان اصالت موزه هنوز مورد تأييدهمگان نيست، اما مردم هيچ کشوري به اندازه مردم فرانسه علاقمند بازديد از موزه نيستند و به همين دليل صف طولاني بازديد‌کنندگان هر روز در اطراف اين موزه قابل ديده مي‌شوند.

اين موز با مساحتي حدود 23 هزار متر مربع به حدي بزرگ است که ممکن است در آن گم شويد و سردرگم بمانيد که کدام بخش را بازديد کرده ايد.

طرح بناي اين موزه به‌عنوان مرکز آثار ملي فرانسه در دهه 90 ارائه شد اما در جولاي 1997 به علت آتش‌سوزي متوقف شد ولي بعد از آن خيلي زود ساخت آن آغاز شد تا اينکه امروز به‌عنوان موزه معماري فرانسه نام گرفت.

اين بناي عظيم ميراث دار اشياء و بناهاي باستاني و نفيسي همچون مجسمه‌ها، مقبره‌ها، دروازه‌ها، ستون‌ها، فرشتگان، شياطين، حيوانات و... است.

اين بنا شايد بزرگترين اثر از نوع خود در جهان باشد اما بهترين آن نيست، و علت عدم وجود يک مجموعه مرکزي در اين موزه بي سر و ته است.

شايد اين موزه اين گمان را به وجود آورد که هنر معماري در بيرون از مرزهاي فرانسه متوقف شده‌ است اما نمونه‌هاي کوچکتري از آن همچون مؤسسه سلطنتي بريتيش آرشيتکت گالري ويکتوريا و موزه آلبرت انگلستان و موزه معماري متحيرکننده کانادا در مونترال اين مسأله را کاملاً تکذيب مي‌کنند.

در هر صورت مسائل و مشکلات بسياري در ايجاد اين موزه وجود داشته است، اختلافات معماري که ميان دو دوره رنسانس و ماقبل آن وجود دارد و ناهماهنگي‌هايي که بين گالري‌ها و بعضي ديگر قسمت‌ها وجود دارد بازديدکنندگان را سر‌در‌گم مي‌کند.

با اين وجود سارکوزي از آن به‌عنوان تجسم اميدها، ارزش‌ها و هويت ملي فرانسه نام برده است و عقيده دارد که خداوند در اين امر به آنها کمک خواهد کرد.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد