زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

فصل بهار همواره با برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌های فراواني در سراسر جهان همراه است که برخي از اين مراسم‌ پس از گذشت سال‌ها حالا جنبه جهاني به خود گرفته و هر ساله ميزبان شرکت کنندگاني از ساير کشورهاي جهان نيز است. جدا از نوروز باستاني که ايرانيان و فارسي زبانان هر ساله در ابتدای فصل بهار به عنوان يک سنت ديرينه و زيبا جشن مي‌گيرند، ملل مختلف نيز در طول فصل بهار فستيوال‌های نمادين و پر جنب و جوشي در سراسر دنيا برگزار مي‌کنند که در زير 8 مورد از معروف ترین و جذاب ترین های این جشنواره ها اشاره می کنیم :
8 - جشن شکوفه های گيلاس در ژاپن
ژاپني‌ها هر ساله در فصل بهار با دوستان خود يکي از قديمي‌ترين جشنواره‌هاي خود را زير شکوفه‌هاي درخت گيلاس جشن مي‌گيرند. براي ژاپني‌ها، روييدن ناگهاني شکوفه‌هاي گيلاس با زيبايي مثال زدني‌ و البته زودگذرشان نمادي از ماهيت گذراي زندگي است. از آنجايي که آب و هوا در ژاپن خيلي قابل پيش‌بيني نيست، بنابراين هر ساله پيش‌بيني فصل فرا رسيدن شکوفه‌هاي گيلاس در اين کشور جنبه ملي دارد و حتي نرم‌افزاري نير براي اين کار طراحي شده است. اما وقتي فصل شکوفه‌هاي گيلاس يا در زبان ژاپني (ساکورا) فرا مي‌رسد، مردم براي استفاده از زيبايي آن با حضور در طبيعت جشن مي‌گيرند و در آن از انواع غذاهاي ژاپني تا کباب‌هاي مختلف و همچنين ترشي شکوفه‌هاي گيلاس مي‌خورند. در زبان ژاپني جشن شکوفه‌هاي گيلاس به "هانامي" معروف است.
 
7 - جشنواره هولی در هند
جشنواره هولی يکي از معروف‌ترين فستيوال‌هاي بهاره در جهان است و به‌دليل ظاهر منحصر به فردش با ديدن عکس آن به سرعت قابل تشخيص است. در اين جشن که به جشنواره رنگ‌ها نيز معروف است، بر اساس يک سنت قديمي، اهالي هر منطقه با پاشيدن آب و رنگدانه‌هاي مخصوص به سوي يکديگر و نيز اجراي موسيقي، به سرور و پاي‌کوبي مي‌پردازند. در اين آيين شاد، همه‌ي افراد اعم از زن و مرد و پير و جوان شرکت مي‌کنند و باور دارند که با فرارسيدن بهار، بار ديگر روشنايي بر تاريکي و خوبي بر بدي پيروز شده‌است. «جشن هولي» از اعياد مهم مردم هند و نقطهٔ مقابل جشن «ديوالي» است که در آغاز فصل سرما برگزار مي‌شود. افسانه هاي زيادي پشت برگزاري اين جشن قديمي در هند وجود دارد. براي مثال پيش از شروع مراسم اصلي، مردم آتش بازي بزرگي راه مي‌اندازند و براي در امان ماندن از شر شيطان، خاکسترها را بر روي پيشاني‌اشان مي‌مالند. اين مراسم در نپال و پاکستان و کشورهاي مجاور که جمعيت هندو در آن به چشم مي‌خورد نيز برگزار مي‌شود.
 
6 - جشن سونگکران در تايلند
اگر در ميانه ماه آپريل در تايلند بوديد خود را براي يک آب بازي تمام عيار آماده کنيد. «سونگکران» جشن سه روزه سال نو تايلندي است که در آپريل هر سال برگزار مي‌شود که اهالي اين کشور جنوب شرقي آسيا از ين سنت براي تطهير نمادين، تامل و اداي احترام به همسايگان و بزرگان استفاده مي‌کنند. واژه "Songkran" در زبان تايلندي به معني حرکت کردن و تغيير مکان است. آغاز فصل بهار در واقع شروع فصل باران بوده و به باور مردم تايلند، اين آب بداقبالي را از آنها شسته و دور مي‌کند. اين سنت در جامعه تايلندي بسيار باارزش است و در روز جشن اعضاي خانواده دور هم جمع مي‌شوند تا احترام خود را به بزرگترها با ريختن آب خوشبو برروي دست‌هاي آنها نشان دهند و در مقابل از دعاي آنها براي خوشبختي و سعادت برخوردار شوند. در بعد از ظهر اين روز پس از اداي احترام به بودا و شستن آن، همه مردم از پير و جوان به يکديگر آب مي‌پاشند. معروف‌ترين جشن آب، در ايالت «چيانگ ماي» در شمال تايلند برگزار مي‌شود که مردم زيادي در اين روزها از مناطق مختلف کشور براي شرکت در اين جشن به «چيانگ ماي» مي‌روند.
 
5 - جشنواره پنير غلطان در انگلستان
جشنواره و مسابقه عجيب پنير غلطان هر سال بهار در جنوب غربي انگلستان و درمنطقه گلاستر انگلستان برگزار مي‌شود. قدمت اين مسابقه به حدود 200 سال پيش برمي‌گردد که در ابتدا به صورت سنتي توسط مردم محلي رويتاي «باکورث» برگزار مي‌شد اما در حال حاضر افراد زيادي از سراسر جهان در اين جشنواره حضور مي‌يابند و در چند سال اخير نيز اين مسابقه برندگاني از کشورهاي ژاپن و آمريکا داشته است. در اين مسابقه يک حلقه پنير 4 کيلويي را که توليد شهر لاستر است، از بالاي تپه به سمت پايين غلت داده مي‌شود و 30 تا 40 نفر شرکت‌کننده که در پشت خط شروع قرار گرفته‌اند، به‌سرعت شروع به دويدن به دنبال پنير مي‌کنند. گاهي سرعت حرکت پنير به 112 کيلومتر در ساعت مي‌رسد که اين خود بر هيجان رقابت مي‌افزايد. در نهايت فردي که بتواند پنير را بگيرد، برنده خواهد بود. به طور معمول، اين مسابقه در پنجشنبه آخر ماه مي‌ برگزار مي‌شود و چند هزار نفر تماشاچي دارد. اين مسابقه از ديد مردم محلي بسيار هيجان‌انگيز است، اما در کنار هيجان، گاهي با شکسته شدن دست و پاي شرکت کنندگان نيز همراه است.
 
4 - جشنواره «هولا موهالا» در هند
درست يک روز پي از پايان جشن «هول»ي در هند، يک فستيوال بهاري سه روزه ديگر در «اناندپور سهيب» در منطقه پنجاب هند به نام «هولا موهالا» برگزار مي‌شود که شرکت کنندگان آن عمدتا از پيروان آيين سيک هستند و در آن به نمايش توانايي‌هاي خود در هنرهاي زرمي و هچنين بيرون دادن آتش از دهان خود مي پردازند. پيروان آئين «سيک» هر ساله با برگزاري اين مراسم وفاداري خود را به رهبر خود تائيد مي‌کنند. همچنين در اين جشنواره شرکت کنندگان در صفوف بلند در کنار هم مي نشينند و غذا‌هاي گياهي مي‌خورند. موسيقي و شعرخواني از ديگر بخش‌هاي اين جشنواره سه روزه است.
 
3 - جشنواره تخم مرغ در بوسني
هر ساله و در اولين روز فصل بهار مردم شهر «زنيکا» در کشور بوسني صبح بسيار زود به حاشيه رودخانه «بوسنا» مي‌روند تا آغاز بهار را جشن بگيرند. اين مراسم که به جشنواره «تخم مرغ هم‌زده» مشهور است، با تهيه يک صبحانه سنتي با تخم مرغ در يک ظرف بزرگ براي تمامي افراد آغاز مي‌شود. اين جشنواره بهاري به زبان بوسنيايي "cimburijada" نام دارد.
 
2 - جشن تئوتيئواکان در مکزيک
هزران نفر از مردم مکزيک هر ساله در بيست يا بيست و يکم ماه مارچ در محوطه باستاني «تئوتيئواکان» در 30 مايلي شهر مکزيکوسيتي دور هم جمع مي‌شوند تا آمدن فصل بهار را جشن بگيرند. بسياري از افراد 350 پله را بالا مي‌روند تا به هرم خورشيد که بزرگترين سازه در آن منطقه است برسند و به منبع انرژي نرديک‌تر شوند. محوطه باستاني تئوتيئواکان از سال 1987 يکي از ميراث جهاني يونسکو است.
 
1 - جشنواره "فالا"ها در اسپانيا
جشن "فالا"ها يک سنت قديمي در والنسياي اسپانيا براي اداي احترام به «سنت جوزف» است که با ساخت عروسک هاي خيمه شب بازي بزرگي (معروف به فالا) همراه است که در ساخت آنها از کاغذ، چوب و موم استفاده مي شود. هر محله در والنسيا ماه‌ها براي ساخت اين عروسک‌هاي بزرگ و مرتفع صرف مي‌کنند که هزينه ساخت آن‌ها نيز به دهها هزار دلار مي‌رسد. اين عروسک‌هاي خيمه شب بازي که معمولا براي تمسخر چهره‌هاي سياسي ساخته مي‌شوند، در سراسر شهر چرخانده مي‌شوند و همواره رقابت سختي بين محله‌هاي مختلف براي ساخت بهترين اثر وجود داد. چند روز قبل از آغاز جشن نيز خيابانهاي شهر مملو از موسيقي، آتش بازي و رژه با لباس هاي سنتي است و رستوران‌هاي شهر نيز همگي به طبخ غذاي محلي والنسيا يعني «پائلا» مي پردازند. اين عروسک‌هاي بزرگ و عظيم‌الجثه در انتهاي مراسم سوزانده مي‌شوند.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد