زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

خبرآنلاين/ گرجستان کشوري است که بر روي درآمد حاصل از گردشگري حياب بسياري باز کرده است و البته در اين بين بندر باتومي نگين گرانبهاي اين صنعت محسوب مي شود.
اين کشور تنها در شش ماهه ابتداي سال 2014 که فصل گردشگري در اين بندر است 750 ميليون دلار درآمد دارد که در کل سال 2013 تقريبا حدود يک ميليارد و هشتصد ميليون دلار از ورود بيش از 6 ميليون گردشگر که حتي در فصل زمستان نيز براي تعطيلات کريسمس به گرجستان مي آيند در آمد داشته است.
باتومي يکي از شهرهاي مهم گرجستان در کرانه شرقي درياي سياه واقع شده و در فصل تابستان پذيراي جهانگردان بسياري است که در پي مکاني مناسب براي گذراندن تعطيلات خود هستند.
گردش کردن در شهرباتومي يا مرکز آجاريا، (جمهوري خودمختار جنوب غربي گرجستان) جذابيت خاص خودش را دارد. هتل هاي مجلل، و رستورانهاي بزرگ، مجسمه هاي مدرن و فواره ها و زمين بازي، همه جاي شهر به چشم مي خورند.
بندر باتومي با داشتن حدود 140000نفر جمعيت در کنار درياي سياه قرار دارد و مرکز خودمختاري آجاريا در گرجستان است. در دوره رومي ها بندر تجاري مهمي بود که "باتوسي" خوانده مي شد، باتوسي به معناي جاي ژرف است و دليل نام گذاري، وجود آب‌هاي ژرف در اين لنگرگاه بوده است.
 
در دوره هخامنشي بخشي از يک ساتراپ هخامنشي بود، يوستي نيانوس آن جا را تصرف کرد و بخشي از روم شرقي شد، در سده 7 حبيب بن مسلمه آن را به خلافت اسلامي اضافه کرد، در سده 10 گرجي ها آن را تصرف کردند، در سده 15 به تصرف عثماني درآمد، در 1878 روس ها عثماني را در باتومي شکست دادند و آن را به قلمرو تزاري اضافه کردند، از 1900 ميلادي که نخستين خط لوله نفتي جهان يعني باکو- باتومي کشيده شد توسعه بيشتري پيدا کرد، در 1918 عثماني ها و در 1919 انگليسي ها آن را تصرف کردند، از 1921 تا فروپاشي اتحاد شوروي مرکز جمهوري سوسياليستي آجارستان شد.
طبيعت آجاريا در گرجستان بي نظير است. سواحل گرم در کنار قله هاي پوشيده از برف و گونه هاي گياهي و جانوري متعدد است.
 
به گزارش يورو نيوز باغ گياه شناسي باتومي، يکي از مکانهاي مناسب براي لذت بردن از طبيعت و آرامش است. مارينا تاراشويلي، مسئول اين باغ مي گويد: «ما همه گياهان دنيا را اينجا داريم. بعضي از آنها را هيچ جاي ديگر در نيمکره شمالي پيدا نخواهيد کرد. هوا هميشه اينجا خوب است. اينجا در کنار درياي سياه، نصف سال تابستان است. حتي در فصل پاييز هم گلهاي عجيب غريب متنوعي شکوفه مي دهند.»
با غروب آفتاب، زندگي شبانه در باتومي آغاز مي شود ورستورانها خود را براي پذيرايي از مشتريان آماده مي کنند.
 
غذاهاي گرجي، طعم ويژه اي دارند. اکثر آنها ترکيبي هستند از سبزيجات تازه با گردو و ادويه. غذاهاي گوشتي اغلب کبابي هستند و همراه سس تند، پنير شور سرو مي شوند.
 
ايرو مامولادزه، صاحب يک رستوران محلي نيز به يورو نيوز مي گويد: د«غذاي خوب خوردن در بين گرجي ها اهميت زيادي دارد. اولين کاري که هنگام ملاقات يک دوست انجام مي دهيد دعوت کردن او سر سفره است.»
 
يکي از خوراکي هاي مخصوص اينجا «خاچاپوري» نام دارد است، نان تنوري پر شده از پنير با طعمي دلپذير و فراموش نشدني.
 
ايرو مامولادزه بيشتر توضيح مي دهد: «خاچاپوري غذاي محلي همه مناطق گرجستان است اما خاچاپوري اينجا چيز ديگري است. شکل قايق است براي اينکه ما کنار دريا زندگي مي کنيم. سرش هم باز است و پنيرها بهتر پخته مي شود. تازه ما تخم مرغ هم به آن اضافه مي کنيم.
اما براي يک سفر توريستي به باتومي بسته به نوع هتل و روزهاي اقامت بايد حداقل 1400000 تومان و حداکثر 4500000 تومان پول خرج کرد البته در ساليان گذشته اين بندر براي ايرانيان بسيار ارزان و مقرون به صرفه بود اما بعد از گراني دلار در ايران اين مقصد هم به يک مقصد رويايي تبديل شده است اما براي گردشگران عرب و اروپايي باتومي و گرجستان يک روياي تازه براي گردشگري است و اين کشور از اين رويا بهره برداري اقتصادي فراواني مي کند به نحوي که رييس جمهور گرجستان توريسم را صنعت اول گرجستان مي داند و از هر اقدام محدود کننده اي براي اين صنعت به شدت انتقاد مي کند.
ميخاييل ساکاشويلي مخصوصا از کاهش در در امد گردشگري باتومي انتقاد کرده و خواستار برداشتن محدوديتها براي گردشگران ورودي شده گفتني است که قبلا ايرانيان مي توانستند بدون ويزا به اين کشور بروند که گرجستان در سال 1392 قرار داد ورود بدون ويزاي ايرانيان را يکجا لغو کرد و اين امر موجب گراني سفر به اين کشور شده است.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد