زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

ايسنا/ مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران گفت: کاوش اضطراري گورستان اشکانيان از 16 خرداد تا 16 مردادماه در وستمين کياسر ساري با مجوز پژوشگاه ميراث فرهنگي در حال انجام است.
«دلاور بزرگ ‌نيا»، شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اين گورستان تاريخي در مسير انتقال خط لوله گاز سمنان به مازندران و در وستمين کياسر ساري کشف شده و شامل ۱۵ گور دخمه‌اي است.
 
وي با اشاره به اينکه متاسفانه برخي از گورها در جريان عمليات حفاري توسط بولدوزرها خراب شده است، اذعان کرد: ۹ گور از دخمه‌هاي کشف شده سالم هستند و کاوش‌هاي باستان‌شناسي نيز ادامه دارد.
 
اين مسئول با اشاره به اينکه عمليات کاوش تا نيمه مردادماه ادامه دارد، بيان کرد: شماري اشياء نيز در لابه لاي گورها کشف شده است.
 
وي درباره کشف گورهاي باستاني افزود: در اين نوع تدفين پس از به خاکسپاري، اشياي متعلق به فرد کنارش قرار داده مي‌شد و با استفاده از قرار دادن لاشه سنگ و ملات گل ورودي گور را مسدود مي‌‎کردند.
بزرگ‌نيا اظهار کرد: پس از باز شدن تعدادي از اين گورهاي دخمه‌اي متوجه شديم که در هر يک از گورها چند نفر تدفين شده‌اند، به اين ترتيب که هر بار درب گور باز شده و جسد ديگري در آن قرار مي‌گرفت، علاوه بر کشف اشياء در فضاي دخمه‌اي، در فضاي مستطيلي نيز در لابه لاي خاک در عمق‌هاي مختلف ظروف سالم و شکسته سفالي کشف شد.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران يادآور شد: فعلا باستان‌شناسان در حال پژوهش روي اين سايت هستند و با کمبود بودجه روبرو هستيم. بايد برسي کنيم که اين مکان را به عنوان سايت موزه مي‌توانيم مراقبت کنيم و يا يک گور دخمه‌اي را به طور کامل براي مطالعات بيشتر به مرکز استان انتقال دهيم.
وي تاکيد کرد: اگر فضاي مناسبي در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرارگيرد ما آمادگي داريم که اين موزه را در چهاردانگه داير کرده و اشياء کشف شده در منطقه را در اين موزه نگهداري کنيم.
بزرگ‌نيا تصريح کرد: سفالينه، ابزار جنگي، سر پيکان، سرنيزه، شمشير، اشياي تزييني، گوشواره، دستبند و گردنبندهاي مهره اي از جمله يافته هاي گروه باستان شناسي در گورستان تاريخي کياسر است و کاوش اضطراري گورستان وستمين کياسر شهرستان ساري مازندران با مجوز رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري از ۱۶ خرداد آغاز شده و تا ۱۶ مرداد ادامه دارد.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد