زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

باشگاه خبرنگاران/ بي‌اعتنايي مسئولان به هنر در جذب گردشگر ؛ با توجه به فعاليت رقيبان ايران در برگزاري نمايشگاه‌ها و موزه نقاشي‌هاي سه‌بعدي که گامي در جهت جذب گردشگري بوده است. ايران تاکنون در اين زمينه چه فعاليت‌هايي انجام داده است و آيا توانسته با وجود داشتن ظرفيت‌هاي زياد، آن را قابل ارائه کند و حرکتي در جهت جذب گردشگر انجام دهد؟! ايران کشوري است با قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي بالا که مي‌تواند آن را به قطب بزرگ گردشگري در خاورميانه تبديل کند با وجود آثار هنري، که نشاني از قدمت فرهنگ و هنر ايرانيان دارد و توانايي بالقوه هنرمندان و ويژگي‌هاي منحصر‌ به‌ فرد شهرهاي تاريخي چقدر به اين موضوع پرداخته شده و تا چه حد در زمينه فروش آثار هنري تلاش شده است. آيا وقت آن نرسيده تا با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و منسجم کاري براي ارائه آثار هنري که مي‌تواند باز‌خوردهاي فرهنگي و اقتصادي فراواني داشته باشد انجام گيرد.
 
در اين خصوص گفتگويي با برخي از مسئولين اين امر داشتيم که در ادامه به آن مي‌پردازيم:
 
مسئولين با هنر اصيل ايراني ميانه‌اي ندارند
محمد‌علي رجبي پژوهشگر هنر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما زماني پيشنهاد داده بوديم که در زمينه هنر‌هاي تجسمي، مرکزي ايجاد شود که آثار هنرمندان ايراني که سبک و سياق هنر ايراني در آن مشهود است ارائه شود و اين آثار براي معرفي فروش بر روي سايت قرار گيرد تا هنر‌دوستان و گردشگران اروپايي بتوانند از آن ديدن کرده و در صورت تمايل اقدام به خريد آثار کنند.
وي ادامه داد: حتي در هتل‌ها، برپايي فضاهاي نمايشگاهي با همکاري ميراث فرهنگي و ارشاد مي‌تواند راه مناسبي در جهت ارائه و فروش آثار به گردشگران باشد اما متأسفانه مسئولين در اين زمينه کوتاهي مي‌کنند.
اين هنرمند بيان کرد: هر هنري به اسم ايران براي گردشگري جالب و جذاب است در ايران 1260 رشته هنري کارگاهي وجود دارد که مسئولين مي‌توانند با ايجاد فضايي به عنوان دهکده هنري که هم حالت کارگاهي و هم فروش دارد گردشگر را به اين منطقه جذب کند. بسياري از شهرهاي ما همچون اصفهان، شيراز، تبريز و... قابليت مناسب براي ايجاد اين دهکده هنري را دارند.
رجبي در ادامه اظهار داشت: گالري‌هاي تهران به دليل بي‌نظمي در نمايش آثار و سبک‌هاي ايراني و اروپايي قابليت جذب گردشگر را ندارند زيرا در بدو ورود با آثار دسته دوم و سوم اروپايي رو‌‌به‌رو مي‌شود در حالي که گردشگر به دنبال تماشا و شناخت آثار ايراني است.
 
در حوزه گردشگري و توريست کاري انجام نشده است
همچنين علي تن معاون هنرهاي تجسمي در اين باره گفت: پيشنهاداتي در زمينه ايجاد نگارخانه‌هاي ثابت در جهت ارائه هنر ايراني در شهر به شهرداري شد که نه‌تنها براي جذب گردشگر مؤثر است بلکه فضايي مناسب براي تجمع آثار هنرمندان است.
تن ادامه داد: در اين زمينه چند دستگاه دولتي بايد با هم همکاري کنند و حتي نگارخانه‌ها مي‌توانند متقاضي اين امر باشند. شهرداري مي‌تواند با تبديل خانه‌هاي قديمي و اختصاص رواق‌ها و اتاق‌هاي آن به اساتيد هنرمند جهت انجام کارهاي هنري در جذب و رشد رشته‌هاي اصيل ايراني مؤثر باشد.
معاون هنرهاي تجسمي در ادامه افزود: تاکنون هنرمندان به صورت فردي اقدام به انجام اين کار کرده‌اند، از جمله مي‌توان استاد بهبهاني را نام برد که با ايجاد يک باغ موزه در خارج از شهر در جهت ترويج هنر به صورت کارگاهي فعال بوده است.
تن در پايان خاطر‌نشان کرد: براي ايجاد چنين فضايي سه سال پيش گفتگوهايي در باغ موزه دفاع مقدس به جهت ايجاد نگارخانه‌اي ثابت براي ارائه آثار هنري با موضوع دفاع مقدس با هنرمندان معاصر و جانباز انجام شد اما تاکنون کار اجرايي در اين زمينه صورت نگرفته که اميدواريم اين کار به زودي عملياتي شود.
ما نيز اميدواريم بتوانيم با توجه بيشتر مسئولين شاهد اجراي برنامه‌هاي بيشتر در زمينه ايجاد بورس يا موزه هنري در جهت جذب گردشگر کمک به هنرمند، اقتصاد هنر و معرفي بهتر هنر ايراني به جهانيان داشته باشيم.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد