زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

ايران جيب/ فرانسه توريستي‌ترين کشور جهان است و براساس آخرين رده‌بندي سازمان گردشگري جهاني در سال جديد، فرانسه باز هم رتبه اول خود را در اين رده‌بندي حفظ کرده است. اين کشور چندين سال است که از اين نظر، موفق‌ترين کشور دنيا محسوب مي‌شود. فرانسه در سال 2013 توانست 84.7 ميليون گردشگر جذب کند که نسبت به سال قبل از آن 2 درصد افزايش نشان مي‌دهد. در اين رده‌بندي، آمريکا با جذب 69.8 ميليون گردشگر و اسپانيا با جذب 60.7 گردشگر کشورهاي دوم و سوم هستند. 
بر همين اساس، در سال 2013 تعداد اقامت‌ها در فرانسه به 600 ميليون شب رسيد که 4.6 درصد رشد را در مقايسه با سال پيش از آن نشان مي‌دهد. متوسط زمان اقامت نيز با 2.5 درصد رشد نسبت به سال 2012 به 7.1 شب رسيد. در شرايطي که اين کشور از مشکلات اقتصادي متعدد و نرخ بيکاري بالا رنج مي‌برد، اين خبر که گردشگري سهمي 6.5 درصدي از GDP را به خود اختصاص داده و 2 ميليون شغل ايجاد کرده است مي‌تواند براي فرانسه بسيار اميدوارکننده و نويددهنده بهبود شرايط باشد. 
 
فرانسه موفقيت خود را در اين زمينه مديون گردشگران آسيايي است. تعداد گردشگران ورودي چيني در سال 2013 با 23.4 رشد مواجه بود و گردشگران هندي نيز با 15.7 درصد رشد سهم قابل‌توجهي در درآمدهاي گردشگري فرانسه داشتند. اين در حالي است که گردشگران آمريکاي شمالي که يکي از مهم‌ترين بازارهاي هدف فرانسه هستند، به‌دليل بحران مالي تنها 5.8 درصد افزايش يافتند. مزيت ديگر بازارهاي آسيايي براي فرانسه اين است که به‌دليل مسافت بيشتر، مدت طولاني‌تري در فرانسه اقامت خواهند داشت و درآمدهاي بيشتري را نصيب اين کشور مي‌کنند. 
جاذبه‌ها: فرانسه مدت‌ها است به‌عنوان يک کشور موفق در زمينه گردشگري مشغول فعاليت است. تمرکز اصلي اين کشور روي بناهاي تاريخي و فرهنگي بسيار (نظير برج ايفل) بوده است. به‌رغم اين موضوع دولت فرانسه براي توسعه بيشتر و مستمر اين بخش اقتصادي، تمرکز بر توسعه رويدادها و برگزاري همايش‌ها و کنفرانس‌ها را در دستور کار قرار داده است. از ديگر مواردي که براي آن برنامه‌ريزي مي‌شود، بهبود وضعيت فرانسه به عنوان يکي از کشورهاي مقصد علاقه‌مندان به گلف است. توريسم ورزشي و به‌خصوص گلف از مهم‌ترين و درآمدزاترين بخش‌هاي گردشگري حال حاضر جهان است. از طرف ديگر، توجه به خانواده‌هاي چيني و زوج‌هاي آمريکايي نيز در دستور کار است و دولت فرانسه به دنبال آن است که نيازها و خواسته‌هاي آنها را تامين کند. 
 
دسترسي و حمل‌ونقل : در حال حاضر سرمايه‌گذاري‌هاي بسياري در اين حوزه انجام مي‌شود؛ خطوط هوايي مختلف و سريعي براي بهبود دسترسي گردشگران در حال احداث است. با اتمام اين طرح‌ها، احتمالا فرانسه خواهد توانست خود را به عنوان کانون سفرهاي هوايي به اروپا مطرح کند. دولت فرانسه عنوان کرده است که هدف نهايي آن است که گردشگران بتوانند ظرف 20 دقيقه از پايتخت به مقاصد گردشگري مختلف کشور سفر کنند. وضعيت حمل‌ونقل عمومي و قيمت‌هاي آنها نيز سازماندهي شده است. 
 
ويزا : طي سال‌هاي گذشته، سياست‌هاي صدور و اعتبار ويزاي فرانسه بسيار تسهيل شده است. استراتژي جديدي که فرانسه در اين زمينه در پيش گرفته است، تا حدي است که حتي در مورد گردشگران کشورهايي که اختلاف‌هاي سياسي با آنها وجود دارد، ويزا به سهولت اعطا مي‌شود. اين موضوع به‌خصوص در مورد گردشگران چين و هند صحت دارد. پاريس براي آنکه بتواند گردشگران چيني بيشتري را جذب کند، در حال حاضر به ادعاي خود، ظرف 48 ساعت براي آنها ويزا صادر مي‌کند. 
 
بازاريابي ديجيتال : فرانسه از پيشگامان برنامه‌هاي گردشگري مبتني بر موبايل است. اين نرم‌افزارها و برنامه‌ها به گردشگران اجازه مي‌دهند تا اطلاعات کاملي از فرانسه به دست آورند و برنامه‌هاي سفر خود را از قبل تهيه کنند. 
 
جنبه‌هاي تاريک ماجرا
با وجود تمامي اين جنبه‌هاي مثبت ، فرانسه از نظر درآمدهاي گردشگري ، سومين کشور جهان است. در اين ليست ، ايالات متحده آمريکا با اختلاف بسيار زياد اول است و اسپانيا در رتبه دوم قرار دارد. وزير گردشگري فرانسه ، لارنت فابيوس مي‌گويد: «با اينکه گردشگران ورودي اسپانيا 30 درصد کمتر از گردشگران فرانسه هستند، اما اين کشور تقريبا 10 درصد درآمد بيشتري کسب مي‌کند.» دولت اين کشور دليل اصلي بالا نبودن درآمدهاي گردشگري فرانسه را ناشي از کوتاه بودن زمان اقامت گردشگران در اين کشور و طولاني‌تر بودن آن در اسپانيا و آمريکا مي‌داند. هرچند زمان اقامت در فرانسه طي سال‌هاي اخير افزايش يافته، اما هنوز هم راه بسياري براي طي کردن باقي مانده است. از طرف ديگر ، براساس گزارش «يوراستات»، فرانسه يکي از کشورهاي اروپايي است که سطح مخارج آن بالاتر از ميانگين ساير کشورهاي اتحاديه اروپا است؛ براي مثال، سطح هزينه‌ها در اين کشور نسبت به اسپانيا حدود 10 درصد بالاتر است که ممکن است در کاهش انگيزه خريد گردشگران تاثيرگذار باشد. 
 
در کنار اينها، مشکلات و وضعيت ويژه‌اي که طي روزهاي اخير در فرانسه به وجود آمده است، مي‌تواند تهديدي براي گردشگري اين کشور باشد. اگر فرانسه نتواند به سرعت امنيت داخلي خود را مجددا تامين کند، مي‌توان انتظار داشت که شمار گردشگران ورودي به اين کشور در سال‌هاي اخير کاهش يابد؛ البته تامين امنيت در فرانسه هميشه جزو اولويت‌ها بوده و اخيرا اعلام شده بود که شمار پليس‌هاي اماکن گردشگري 20 درصد افزايش خواهد يافت. با وجود اين سوابق و با اينکه تاکنون گزارشي از عدم امنيت گردشگران دريافت نشده است، اما دولت اين کشور بايد هوشيارتر باشد.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد