زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

واحد مرکزي خبر/ وزارت امور خارجه ترکيه روز چهارشنبه در بيانيه اي از انتخاب اين کشور براي رياست کميته ميراث جهاني يونسکو خبر داد.
 
اين کميته که سي و نهمين نشست خود را از 28 ژوئن تا هشتم ژوئيه در بن آلمان تشکيل داد، چند روز پيش اعلام کرد تصميم دارد که نشست آينده خود را در سال 2016 در استانبول ترکيه برگزار کند و پس از آن، رياست اين کميته را به ترکيه واگذار کرد.
 
به گزارش خبرگزاري آناتولي از آنکارا، براساس اين بيانيه، گورجان تورک اوغلو، سفير ترکيه به عنوان رئيس کميته ميراث جهاني تعيين شده است.
اين کميته در سي و نهمين نشست خود سه مکان تاريخي ديگر ترکيه، يعني شهر باستاني افسوس، دژ دياربکر و باغ هاي حوسل (Hevsel) را به فهرست ميراث جهاني افزود.
ِِِاِفسوس Ephèse يکي از شهرهاي ايونيا در آناتولي باستان (آسياي صغير) بود که ويرانه هاي آن به عنوان مرکز گردشگري و باستان شناسي در سه کيلومتري جنوب شهر سلجوق وابسته به استان ازمير قرار دارد. «افسوس» ميزبان يکي از هفت کليساي آسيا در کتاب «مکاشفه يوحنا» در «عهد جديد» بوده است و شايد انجيل يوحنا در اين محل به رشته تحرير درآمده باشد.
 
برخي بر اين باورند که «هفت خفتگان افسوس» (در قرآن: أصحاب الکهف)، که مسيحيان و مسلمانان آنها را مقدس مي دانند، در اين شهر زندگي مي کردند و در غاري نزديک به آن، سالهاي بسيار به خواب رفته اند. کشف بسياري از اسناد مربوط به مسيحيت و مذاهب پيشين، «افسوس» را در زمره مهم ترين بقاياي تاريخي قرار داده است.
استانبول 10 تا 20 ژوئيه سال آينده ميزبان چهلمين نشست کميته ميراث جهاني يونسکو خواهد بود.
بيانيه وزارت امور خارجه ترکيه اعلام کرد « استانبول » با ميراث تاريخي و فرهنگي استثنايي و تنوع خود، طبق ارزش هاي جهاني مورد حمايت يونسکو، ميزبان ايده آلي خواهد بود.
کميته ميراث جهاني يونسکو در سال 1972 با هدف ثبت مکان هاي تاريخي و طبيعي داراي ارزش هاي جهاني ويژه در فهرست ميراث جهاني که بايد از آن محافظت شود، ايجاد شد.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد