زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

مهر/ معاون ميراث فرهنگي استان اصفهان گفت: فهرست بناهاي تاريخي اصفهان در زمينه مرمت و بازسازي نيازمند بازنگري است و با مد نظر قراردادن ويژگي هاي شاخص تاريخي و معماري بايد اولويت بندي شوند.
در طول سال هاي گذشته به مردم اجازه تخريب برخي خانه‌هاي متعلق به دوره پهلوي داده نشد و گاه تا چند سال مالکان اين خانه‌ها درگير دريافت مجوز براي تخريب خانه خود بودند در حاليکه بر اين نکته پاي‌فشاري مي کردند که خانه موردنظر به جز برخي موارد همانند گچبري‌هاي ويژه و شايد دربهاي چوبي با تزئين‌هاي خاص و زيبا از نظر تاريخي هيچ گونه ارزشي ندارند.
در اين ميان به شکل ناگهاني برخي از اين خانه ها که توسط سازمان خاصي خريداري شده بود اجازه تخريب داده شد و دليل امر نيز همان موردي بود که سال‌ها مالکان اين خانه‌ها براي دريافت مجوز تخريب بر آن اصرار داشتند: اين خانه ارزش تاريخي ندارد.
به نظر مي رسد به دليل نظرات مختلف کارشناسي در طي ساليان مختلف خانه هايي از دوران هاي مختلف در فهرست بازسازي با لفظ تاريخي قرار گرفته باشند که ارزش چنداني ندارند و بر اين اساس فهرست بناهاي تاريخي اصفهان نيازمند بازنگري است، موضوعي که مسئولان ميراث فرهنگي نيز به آن اذعان دارند.
 
نظريه هاي متفاوت کارشناسان در ارتباط با حفظ و مرمت آثار تاريخي
بر اين اساس ناصر طاهري معاون ميراث فرهنگي استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با اظهار نظرهاي متفاوت کارشناسان در خصوص با حفظ خانه‌هاي متعلق به دوران پهلوي اظهار داشت: در ارتباط با خانه‌هاي تاريخي و حتي روش هاي مرمت آنها نظريه هاي متفاوتي وجود دارد؛ به عبارتي مي توان گفت که به تعداد آثار تاريخي نظريه‌هايي در مورد روش‌هاي مرمت اين آثار وجود دارد به اين معنا که امکان ندارد بنايي مرمت شود و مرمت گر ديگري نظري متفاوت در ارتباط با آن نداشته باشد.
وي با بيان اينکه حتي در ارتباط با منشورهاي بين المللي هم نظر واحدي وجود ندارد، افزود: مثلا در تخت اشرف يک سازه صفوي داريم که باستان شناس آن يعني آقاي جعفري زند معتقد است بايد اين سازه حذف شود تا به لايه اصلي با قدمت تاريخي بيشتري برسيم اما مرمت گر ديگري معتقد است که اين سازه نيز بايد حفظ شود.
معاون ميراث فرهنگي استان اصفهان با بين اينکه ما نيز در ارتباط با مرمت بناهاي تاريخي معتقد به بازنگري هستيم، تاکيد کرد: ممکن است فردي در گذشته اعتقاد به حفظ بناهاي اين دوره داشته است و در حاليکه فرد ديگري معتقد است که اين بناها اهميت چنداني ندارد و لزومي به حفظ آن نيست.
وي ادامه داد: اکنون بناهاي تاريخي اي داريم که بيهوده در فهرست آثار تاريخي ثبت و حتي مرمت شده اند و ممکن است در اين ميان از ارزش يک خانه غفلت شده باشد و بر اين اساس بازنگري بر اساس معيارها و ملاک هاي خاص مدنظر سازمان است.
طاهري با اشاره به اينکه بايد امکانات سازماني را در اين ارتباط مدنظر قرار دهيم، ابراز داشت: هم اکنون بيش از يک هزار خانه تاريخي در شهر اصفهان داريم که بايد با مدنظر قرار دادن ويژگي هاي شاخص تاريخي و معماري اولويت بندي و بناهاي شاخص جدا شود.
 
خانه هاي متعلق به اشخاص خاص حفظ مي شود
وي اضافه کرد: در ارتباط با بناهاي دوره پهلوي نيز مطابق قانون خانه‌هاي شاخص داراي شأن ملي که متعلق به يک شخصيت تاريخي هستند و يا واقعه تاريخي در آنها رخ داده است نگهداري مي شوند که از آن جمله مي توان منزل امام خميني (ره)، خانه آيت الله بهشتي، ساختمان شهرداري اصفهان، خانه هنرمندان يا خانه مشروطيت نام برد.
معاون ميراث فرهنگي استان اصفهان با بيان اينکه براي انتخاب خانه‌هاي تاريخي کميته ارزيابي خانه هاي تاريخي درباره حفظ بناها با امتيازدهي شاخص هاي تعيين شده تصميم مي گيرند، تصريح کرد: ممکن است خانه‌اي متعلق به دوره پهلوي داراي امتيازهاي لازم براي بازسازي نباشد اما مستندسازي شده و سپس اجازه تخريب آن داده مي شود.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد