زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

اواخر سال 2015 میلادی بود که در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر، شهر تبریز به‌عنوان «شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018» انتخاب شد.
 
اکنون دو سال است که از این «انتخاب طلایی» می‌گذرد و یک هفته به پایان سال 2017 میلادی و آغاز سال 2018 باقی مانده است، اما طبق گفته‌ی مسئولان مراسم آغازین تبریز 2018 با سه ماه تأخیر برگزار خواهد شد!
 
به گزارش ایسنا، چندی پیش «علی‌اصغر مونسان» در جلسه‌ تبریز 2018 در محل استانداری آذربایجان‌شرقی با اعلام این‌که رویداد «تبریز 2018» در ایام نوروز به طور رسمی افتتاح می‌شود، گفت: افتتاح رسمی این رویداد در ایام نوروز خواهد بود، اما از زمان آغاز این رویداد در دهم دی‌ماه امسال برنامه‌های متعددی برگزار خواهد شد.
 
پرسش اینجاست که گردشگران خارجی که به طرق مختلف به این میزبانی دعوت شده و یا با دیدن نام تبریز 2018 رغبت سفر به این دیار کهن را پیدا کرده‌اند، باید با سه ماه تأخیر در تبریز حاضر شوند؟ آیا از این تأخیر سه ماهه باخبر هستند؟ و آیا شهر تبریز در زمستان نمی‌تواند پذیرای گردشگران باشد که مسئولان این فرصت طلایی را سه ماه با تأخیر آغاز می‌کنند.
 
پرسش اصلی اینجاست که آیا تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شده یا به‌عنوان «شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 97»! باید گفت که انتخاب تبریز به عنوان «شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018» یک انتخاب بین‌المللی است.
 
باید پرسید که آیا تأخیر سه ماهه برای آغاز رسمی این رویداد بزرگ، مصداق بارز «فرصت‌سوزی» نیست؟ آیا نمی‌شد از همان ابتدای سال 2018 جایگاه ویژه‌ای برای این رویداد بزرگ بین‌المللی و فرصت تاریخی فراهم کرد؟ اکنون یک هفته به آغاز سال 2018 مانده و همچنان سکوت شهر تبریز را فراگرفته و گویی که هیچ استقبال «ویژه‌ای» برای تبریز 2018 در دستور کار نیست!
 
دبیر ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی رویداد «تبریز 2018» نیز یک هفته مانده به آغاز سال جدید میلادی، در جلسه هماهنگی این رویداد از برگزاری آئین پیشواز رویداد تبریز 2018 با حضور میهمانان داخلی و خارجی خبر داد.
 
«مرتضی آبدار» گفت: جشن پیشواز تبریز 2018 روز پنج‌شنبه 14 دی‌ماه با حضور دکتر «مونسان»، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تنی چند از وزیران، مقامات استانی و شهری در سالن پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: این آئین، پیشوازی برای آغاز برنامه‌های تبریز 2018 به حساب می‌آید که از آذرماه 96 شروع شده است و در طول سال 97 با محوریت فرهنگی، هنری، ورزشی و ... با همکاری دستگاه‌های مرتبط و با مشارکت مردم تبریز و استان برگزار خواهد شد.
 
دبیر ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی تبریز 2018 تشریح کرد: افتتاح رسمی تبریز 2018 در تاریخ سوم فروردین 97 با حضور شخصیت‌های ملی، بین‌المللی و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری کلید خواهد خورد و برنامه 14 دی‌ماه پیش برنامه‌هایی است برای این جشن بزرگ و در فاصله این دو مراسم، برنامه‌های دیگری با محورهای فرهنگی، هنری و ... برگزار خواهد شد.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی در خصوص افتتاح رسمی رویداد تبریز 2018 گفت: جشن جهانی نوروز به‌عنوان یک رویداد بین‌المللی همزمان با آیین افتتاح رسمی تبریز 2018 برگزار خواهد شد.
 
آبدار خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری مراسم افتتاحیه در ایام نوروز، حضور و مشارکت مردم تبریز، نقطه عطف برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسم افتتاحیه و سایر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این رویداد خواهد بود.
 
طبق این گفته‌ها هیچ مراسم رسمی برای آغاز سال 2018 در شهر تبریز در نظر گرفته نشده و صرفاً «آئین پیشواز» برای آغاز سال 2018 میلادی در تبریز برگزار خواهد شد.
 
شهردار تبریز نیز روز جمعه در برنامه تلویزیونی «تبریزیم» در این‌باره گفت: برنامه‌های متنوعی با همکاری دستگاه‌های مرتبط، در تقویم 2018 پیش‌بینی شده که مهم‌ترین آن‌ها در نوروز سال آینده، اجرا خواهد شد.
 
«ایرج شهین‌باهر» با بیان این‌که 2018، آغازی است برای توسعه گردشگری شهر تبریز، اظهار کرد: اقدامات ویترینی، جایی در برنامه‌های تبریز 2018 نخواهد داشت، سعی کرده‌ایم با تدارک برخی آئین‌ها و جشن‌ها، از فرصت شب یلدا به‌عنوان مقدمه تبریز 2018 استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: تلاش شده کالبد شهر مهیای این رویداد بین‌المللی شود. در روزهای آتی نیز شاهد برنامه‌های متعدد نشاط‌ بخش، کنسرت‌ها و آتش‌بازی‌ها، را در تفرجگاه ائل‌گلی و فرهنگسرای الغدیر خواهیم داشت.
 
از گفته‌های شهردار کلانشهر تبریز نیز برمی‌آید که از سوی شهرداری تبریز نیز هیچ برنامه‌ی ویژه‌ای در راستای آغاز سال 2018 در شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 در نظر گرفته نشده است! بماند که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم که اصلی‌ترین وظیفه را در این راستا دارد، زنگ آغاز سال 2018 میلادی را صرفاً با برگزاری مراسم پیشواز، به صدا در خواهد آورد. 
 
باید توجه کرد که انتخاب تبریز به‌عنوان میزبان گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 فرصتی طلایی بوده و رویدادی نیست که به این زودی‌ها دوباره تکرار شود، شهر کهن تبریز به راحتی این عنوان را کسب نکرده که به این راحتی فرصت‌سوزی کرده و سه ماه از 12 ماه تبریز 2018 را نادیده بگیریم.
 
ظرفیت‌های «توریسم زمستانی» تبریز 
شهر تبریز و در حالت کلی آذربایجان‌شرقی علاوه‌بر ظرفیت‌های ویژه‌ی تاریخی و فرهنگی، دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری نیز بوده و حتی در توریسم زمستانی نیز می‌تواند در همین شرایط فعلی و در میزبانی از گردشگران زمستانی نقش ویژه‌ای را ایفا کند.
 
وجود پیست اسکی «یام» در دامنه‌های شمالی کوه میشو و پیست اسکی «سهند» که بزرگترین پیست اسکی شمالغرب کشور بوده و در دامنه کوه سهند واقع شده ‌است، هم‌چنین وجود تله‌کابین‌هایی در تفرجگاه عون ابن علی و زیپ لاین‌های این تفرجگاه نیز می‌تواند ظرفیت ویژه‌ای برای رونق توریسم زمستانی در این دیار کهن باشد.
 
گذشته از این موارد، زمستان نیز زیبایی‌های خاص خود را به شهر تبریز بخشیده و جلوه‌های ویژه‌ای به شهر اولین‌ها «تبریز» می‌دهد. از این‌رو باید تأمل کرد که چرا مسئولان «رویداد تبریز 2018» به این راحتی دست روی دست گذاشته و برگزاری مراسم آغازین تبریز 2018 را به عید نوروز سال 97 موکول کرده‌اند.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد