زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

ايرنا/ رييس موسسه شرق شناسي دانشگاه شيکاگو با بيان اين که ايران مهد تمدن است گفت: اميدواريم الواح (تبلت هاي) تخت جمشيد نيز پس از اشياي تاريخي چغاميش در سال جاري با راي دادگاه عالي آمريکا به ايران بازگردد.
گيل استاين روز چهارشنبه در آيين رونمايي از 108 شي تاريخي چغاميش که بامداد امروز از آمريکا به ايران بازگردانده شد در پاسخ به پرسش ايرنا در باره بازرگرداندن الواح تخت جمشيد اظهارکرد: سيستم حقوقي آمريکا سه مرحله دارد ، تاکنون دادگاه پايين و ميانه راي به نفع ايران صادر کرده اند ، قاعدتا دادگاه عالي نيز از راي دو دادگاه پايين تر قانع مي شود و راي به بازگردانده شدن تبلت هاي تخت جمشيد خواهد داد.
وي ادامه داد: در راي دادگاه هاي پايين و ميانه آمريکا به اين موضوع مهم اشاره شده که الواح تخت جمشيد ذخاير فرهنگي يک ملت است و به فرد خاصي تعلق ندارد و نمي توان تصاحب کرد.
وي با ابراز خرسندي از تحويل اشياي چغاميش به ايران اضافه کرد: شايد اين اشياي گلي قيمت مادي چنداني نداشته باشد اما از اين نظر که نشان مي دهد ايران جزو معدود شهرهاي مهد تمدن در خاورميانه بوده، اهميت فراواني دارد.
رييس موسسه شرق شناسي دانشگاه شيکاگو خاطرنشان کرد: اميدواريم با تدوين برنامه اي، همکاري هاي اين موسسه و پژوهشگران و باستان شناسان ايران بيشتر شود.
محمدحسن طالبيان معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز در اين آيين که در محل موزه ملي ايران برگزار شد ، اظهار اميدواري کرد: با بازگردانده شدن اشياي تاريخي چعاميش از آمريکا به ايران، فعاليت پژوهشي درباره اين منظقه مهم از سر گرفته شود.
در آيين رونمايي و تحويل رسمي 108 شي باارزش تاريخي چغاميش، مهناز گرجي رييس موزه ملي ايران و مهناز گرجي رييس موزه ملي ايران نيز حضور داشتند.
اشياء تاريخي چغاميش در کاوش هايي که از سال 40 تا 54 در اين منطقه ادامه داشت، کشف شده و شمارشي بودن مهرها و گل نوشته ها، نشانه هاي بسيار مهمي از مديريت و حسابرسي در هزاره چهارم قبل از ميلاد است.
منطقه چغاميش يکي از کهن ترين مناطق دشت خوزستان است.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد