زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

ايسنا/ کاوش در منطقه "هجيج" در شمال غرب استان کرمانشاه علاوه‌بر کشف دست ساخته‌هاي سنگي با قدمت 40 هزار سال، با نمايان شدن نشانه‌هايي از دوره فراپارينه سنگي نيز همراه بود.
«سونيا شيدرنگ»، سرپرست کاوش در منطقه هجيج شمال غرب استان کرمانشاه با اعلام اين خبر تصريح کرد: نتايج اوليه برنامه پژوهشي شناسايي و کاوش در مکان‌هاي پارينه سنگي منطقه هجيج در شمال غرب استان کرمانشاه حاکي از وجود آثار سکونت انسان‌هاي نخستين در اين منطقه است.
او افزود: اين کاوش که در چند پناهگاه صخره‌اي در نزديکي روستاي هجيج در حال انجام است، منجر به شناسايي بقاياي فرهنگي دوره پارينه سنگي مياني شده است. تا پيش از اين شناخت باستان‌شناسان از دوره‌هاي پارينه سنگي اين منطقه بسيار محدود بوده و اين بررسي‌ها و کاوش‌هاي باستان‌شناختي علاوه بر جنبه حفظ، ثبت و ضبط روشمند اطلاعات اين مکان‌ها، نقش بسزايي در افزايش دانش ما از زندگي و محدوده پراکنش انسان‌هاي دوره پارينه سنگي در منطقه هجيج و شمال غرب کرمانشاه دارند.
وي ادامه داد: در نتيجه اين بررسي‌ها و کاوش‌ها چند مکان با آثار دوره پارينه سنگي در اورامان شناسايي شده است که قديمي‌ترين آنها در نزديکي هجيج قرار دارد و متعلق به دوره پارينه سنگي مياني است.
شيدرنگ با تاکيد بر اين موضوع که براي نخستين‌بار است که آثاري با قدمت بيش از 40 هزار سال پيش از اين نقطه از استان کرمانشاه يافت شده، گفت: استان کرمانشاه از نظر تعدد مکان‌هاي پارينه سنگي يکي از مناطق غني باستان‌شناختي کشور به شمار مي‌آيد و پژوهش‌هاي بسياري در اين زمينه در آن به انجام رسيده است.
به گفته اين باستان‌شناس، با وجود اين منطقه اورامان و خصوصا هجيج تا پيش از اين نقش آنچناني در اين زمينه ايفا نکرده بود و کشفيات اخير براي نخستين بار به معرفي آثار پارينه سنگي اين منطقه مي‌پردازد.
سرپرست کاوش در منطقه هجيج در شمال غرب استان کرمانشاه افزود: يافته‌هاي بدست آمده از يکي از اين مکان‌ها عمدتاً دست ساخته‌هاي سنگي مانند سنگ مادرهاي شعاعي تراشه و خراشنده‌اندکه کم و بيش نشان دهنده‌ي ويژگي‌هاي ابزارسازي صنعت «موستري» زاگرس و تا حدودي نيز متفاوت و داراي ويژگي‌هاي خاص محلي هستند.
به گفته او، علاوه بر دست ساخته‌هاي سنگي دوره پارينه سنگي مياني نشانه هايي از دوره فراپارينه سنگي نيز در اين منطقه يافت شده است.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد