زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

حدود 70 درصد از سطح زمین را آب پوشانده است. با این حال تصور شهری شناور در آب همچنان جادویی و خیالی به نظر می‌رسد. در این شهرها اغلب قایق‌ جای خودرو را گرفته‌ و خیابان‌ها از جنس رودخانه هستند. در شهرهای شناور آهنگ زندگی آرام و دلپذیر است و ترافیکی هم اگر هست ازدحام قایق است و آب و پارو ... در این مطب نگاهی داریم به 12 شهر بزرگی که آب شریان‌های حیاتی آنان را شکل می‌دهد.

12 گلد‌کست در استرالیا (Gold Coast)

گلدکست1

گلدکست2

گلدکست یا گُلد کوست (Gold Coast) به معنی ساحل طلایی یکی از شهرهای توریستی استرالیا در ایالت کوئینزلند است. این شهر در آخرین نقطه جنوب شرق این ایالت قرار گرفته و هم‌مرز با ایالت نیو ساوت ولز می‌باشد.
گلدکست از روزگاران قدیم زیستگاه بومیان استرالیا بوده ‌است. جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیاد این شهر را اکنون به یک مرکز تفریحی گران‌قیمت تبدیل کرده است.

11  بانکوک در تایلند (bangkok)

بانکوگ1

بانکوگ2

بانکوک یا بانگکوک (Bangkok) پایتخت کشور تایلند است. با این‌که به‌مدت دویست سال است که نام رسمی و محلی این شهر «کرونگتِپ» بوده‌است، ولی بیشتر خارجیان همواره از نام بانگکوک استفاده می‌کنند. مردم محل نام بانگکوک را برای یکی از مناطق این شهر به‌کار می‌برند. بازارهای شناور اطراف بانکوک، این شهر را به پرجاذبه‌ترین و مشهورترین شهر توریستی تایلند تبدیل کرده است.

10  ونیز در ایتالیا (venice)

ونیز1

ونیز2

وِنیز (به ایتالیایی: Venezia) جزیره‌ای در شمال ایتالیا که در میان دریای آدریاتیک قرار گرفته‌ است و بصورت جزیره‌های کوچک است که جزیره‌ها به وسیلهٔ کانال‌هایی از هم جدا شده‌اند و تردد در شهر به وسیله قایق صورت می‌گیرد.

ونیز به شهر کانال‌ها مشهور است. ونیز هم سطح دریا و دارای 118 جزیره است. بعضی از این جزایر به وسیله پل به هم متصل شده‌اند و برخی دیگر مجزا هستند. قسمت تاریخی ونیز که درمرکز شهر ونیز قرار دارد به طور سنتی و از قدیم به شش قسمت تقسیم شده. این مناطق شش گانه عبارتند از درسودورو، سانتا کروچه، سن پلو، سن مارکو، کانا رجو، کاستلو. این مناطق در دو طرف کانال گراند یا کانال بزرگ قرار دارند که حدود ۱۵۰ کانال کوچکتر را به هم وصل می‌کند.

9  سوژو در چین (Suzhou)

سوژو1

سوژو2

سوژو (Sozhou) یکی از شهرهای کشور جمهوری خلق چین است. سوژو در استان جیانگ‌سو در شرق چین قرار گرفته‌است. مرکز این استان شهر نانجینگ است.
این شهر حدود 2500 سال پیش بنا نهاده شد. این شهر جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد به ویژه دو کانال آبی معروف آن از جمله کانال "پینگ‌جیانگ" که قدمتی 800 ساله دارد و کانال "شانتانگ" که قدمتی 1200 ساله دارد. این کانال‌ها حکم خیابان‌های اصلی سوژو را دارند.

8  سن پترزبورگ در روسیه (Saint Petersburg)

سن پترزبورگ1

سن پترزبورگ2

سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو می‌باشد که در منتهی‌الیه شمال‌غرب این کشور واقع شده‌است. این شهر در سال 1703 به دستور و با نظارت پتر کبیر ساخته شد و از آن زمان تا 1918 پایتخت روسیه بود. سن‌پترزبورگ در کناره‌های رود نِوا، در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک قرار گرفته‌ است.
پتروگراد نامی بود که نیکلای دوم واپسین تزار روسیه در هنگامه جنگ جهانی یکم که در برابر آلمان می‌جنگید بر شهر سن پترزبورگ گذارده بود تا با داشتن پسوند ـبورگ همانند نامهای آلمانی نباشد. معنای پتروگراد شهر پتر است. پس از سرنگونی تزار نام این شهر لنینگراد گشت. گراد در زبان روسی کهن برابر گوراد درزبان روسی کنونی می‌باشد و همانطور که گفته شد به معنی شهر است.

7  بندر آبردین در هنگ کنگ (Aberdeen)

آبردین1

آبردین2

هنگ کنگ شهری است جزیره‌ای در چین که تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود. اين جزيره بزرگ دومين جزيره وسيع جهان لقب گرفته است. منطقه هنگ کنگ یکی از دو منطقه تقسیماتی ویژه در جمهوری خلق چین است. منطقه دیگر ماکائو است. منطقه هنگ کنگ در شرق دلتای رودخانه مروارید قرار گرفته و از سوی شمال با استان گوآنگ‌دونگ و از سوی جنوب یا دریای چین جنوبی هم‌مرز است. شهر هنگ کنگ که در سده نوزدهم همچون یک بندر بازرگانی عمل می‌کرد، امروزه به صورت یک مرکز اصلی امور مالی در جهان در آمده است. حدود شش هزار تن در این شهر بر روی قایق‌هایی که “جانکز” نامیده می‌شود، زندگی می‌کنند. گفته شده که هر ساله توریست‌های بسیاری برای صرف غذا در رستوران‌های شناور آبردین به این شهر سفر می‌کنند.

6  فورت لادردیل در ایالات متحده (Fort Lauderdale)

فورت لادردیل1

فورت لادردیل2

فورت لادردیل (Fort Lauderdale) شهری در ایالت فلوریدا از کشور ایالات متحده آمریکا است. این شهر حومه‌ای از میامی می باشد. این شهر بیش از 300 مایل کانال قابل کشتیرانی دارد که آن را به آب‌های آزاد متصل می‌کند.

5  دبی در ایالات متحده عربی (Dubai)

دبی 1

دبی 2

 دبی (Dubai) یکی از شهرها و شیخ‌نشین‌های هفت‌گانهٔ امارات متحده عربی است. این شهر در جنوب کشور ایران و در حاشیهٔ خلیج فارس و در شبه جزیره عربستان واقع شده‌است. دبی بیشترین جمعیت را در میان هفت شیخ‌نشین کشور امارات دارد و بعد از شهر ابوظبی بزرگ‌ترین شهر کشور امارات است.

دبی به تازگی توجه جهانیان را از طریق ساخت و سازهای بزرگ و عظیم از جمله جزایر مصنوعی و همینطور رویدادهای تفریحی و ورزشی هیجان‌انگیز به خود جلب کرده است.

4  آمستردام در هلند (Amsterdam)

آمستردام 1

آمستردام 2

آمستردام پایتخت کشور هلند است و در غرب این کشور واقع شده‌است. هسته اصلی این شهر تاریخی در قرون وسطی بوجود آمد و در قرن شانزدهم توسعه یافت. رودخانه آمستِل از وسط آمستردام می‌گذرد و شبکه گسترده‌ای از کانال‌ها و نهرها بخش‌های مختلف شهر قدیمی را به هم وصل می‌کنند. بندر آمستردام از شرق به دریاچهٔ اَیسل مِیر وصل می‌شود و از غرب از طریق یک کانال کشتیرانی به دریای شمال و آبهای آزاد راه دارد. ورود آب به این مجراها کنترل می‌شود چون آمستردام نیز مانند مناطق وسیعی از هلند زیر سطح دریا قرار گرفته‌است. این کانالها به تدریج طی چهار پنج قرنِ گذشته به شکل نیم دایره‌هایی دورِ هستهٔ اولیهٔ شهر حفر شده و گسترش یافته‌اند. کاربرد اصلی آنها جابجایی بار و محصولاتِ وارداتی از کشتی‌ها به انبارها و تجارتخانه‌ها و بالعکس از آنجا به بندرگاه بوده‌است.
اکثر مردم با دوچرخه در شهر رفت و آمد می‌کنند بطوری که بیش از ۶۵۰٬۰۰۰ (ششصد و پنجاه هزار) دوچرخه در آمستردام وجود دارد و فقط ۲۰۰۰۰ تای آنها در آب افتاده‌اند.

3  بندر سری بگاوان در برونئی (Seri Begawan)

بندر سری بگاوان1

بندر سری بگاوان2

بندر سِری‌بِگاوان (Bandar Seri Begawan) پایتخت کشور سلطان‌نشین برونئی است. مشخصه ویژه این شهر این است که بخشی از آن به‌صورت دهکده‌ای برروی آب ساخته شده‌است. این بخش از شهر که کامپونگ آیر نام دارد، از خانه‌هایی تشکیل شده که بر روی تیرهای چوبی کوبیده‌شده در دریا قرار گرفته‌اند. این دهکده تا ۵۰۰ متر در درون دریا ادامه دارد. به عقیدهٔ برخی، واژه اول نام این شهر یعنی «بندر» از زبان پارسی گرفته شده‌است. این عده معتقدند که این واژه از راه داد و ستدهای بازرگانان ایرانی خلیج فارس به‌جنوب شرقی آسیا (اندونزی و مالزی) راه یافته و از آنجا به برونئی رسید. سری بگاوان به بزرگترین روستای آبی جهان معروف است. گفته شده که علاوه بر راه‌های آبی حدود 19 مایل پل چوبی این منطقه را به بخش‌های دیگر این کشور متصل می‌کند.

2  آلپی کرالا در هند (alapi kerala)

آلپی کرالا1

آلپی کرالا2

آلپی کرالا (alapi kerala) در شهر کرالا در کشور هند واقع است. گفته می‌شود که کودکان در آلپی پیش از این‌که بیاموزند راه بروند شنا کردن را می‌آموزند. حدود 500 خانواده بر روی قایق‌های خود در این منطقه زندگی می‌کنند.

1  نان ماندول در میکرونزی (nan madol)

نان ماندول1

نان ماندول2

نان ماندول شهری ویرانه در میانه آب‌های اقیانوس آرام است. میکرونزی از مجموعه 600 جزیره بزرگ و کوچک تشکیل شده‌ است. نان ماندول اگرچه سال‌هاست خاموش است ولی دیدن آن خالی از لطف نیست.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد