زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

آدميزاد به طور ذاتي کنجکاو و در پي خلق شگفتي هاي جديد است و از روزي که پا بر زمين نهاده تا به امروز مشغول به ساخت ابزار و وسايل مختلفي براي آسايش هرچه بيشتر در زندگي بوده است. اينجا نمي خواهيم به اختراعات و شگفتي هايي که در گذشته به دست بشر ساخته شده بپردازيم و فقط ۱۰ نمونه از شگفت آورترين ساخته هاي مهندسي مدرن را بررسي مي کنيم. اينجا در مورد پل ها, تونل ها و يا راه آهن هايي صحبت مي کنيم که بر روي نقاط زلزله خيز ساخته شده اند و از شاهکارهاي مهندسي جهان محسوب مي شوند و خط هاي ارتباطي بين کشورها هستند. مهارت انسان ها در کنار پيشرفت علم و تکنولوژي باعث شده انسان ها خيلي راحت تر به روياهايي که در ذهن دارند دست پيدا کنند.
۱۰ – تلسکوپ پن استارز
اين تلسکوپ يکي از مشهورترين و سريع ترين تلسکوپ هاي ساخته ي انسان است. اين تلسکوپ پيشرفته توسط موسسه ستاره شناسي دانشگاه هاوايي و با هدف رصد کامل آسمان ساخته شده است. آينه هاي کوچکش با دوربين هاي ديجيتالي تجهيز گرديده اند تا در هزينه هاي آن صرفه جويي گردد. بزرگترين هدف اين تلسکوپ کشف و رصد اشيايي است که در حال نزديک شدن به زمين هستند, جسم هايي نظير سيارک ها و يا ستاره هاي دنباله دار که قابليت ويران ساختن زمين را دارند.
 
۹ – خط لوله ي گاز در شمال اروپا
خط لوله گاز در شمال اروپا متشکل از دو خط جداست. اين خط لوله در زير دريا و ميان کشورهاي روسيه و آلمان جاسازي شده است. اين طولاني ترين خط لوله ي مستقر در زير دريا در جهان محسوب مي شود که از خط لوله ي لانگلد هم فراتر است. طول اين خط لوله به ۱۲۲۲ کيلومتر ميرسد و اين پروژه در نوامبر ۲۰۱۱ به بهره برداري رسيد.
 
۸ – اروتونل
اُروتونل شرکت حمل‌ونقل ريلي فرانسوي است، که به‌عنوان اپراتورتونل مانش که ميان دو کشور فرانسه و بريتانيا احداث کرده‌است، فعاليت مي‌نمايد. سهام اين شرکت در بازار بورس لندن و بورس يورونکست پاريس معامله مي‌شود. طول اين تونل به ۳۱ مايل ميرسد و از نکات مهم آن اين است که حدود ۲۳ مايل از آن در زير دريا ساخته شده است. اين تونل توسط گروه اس.اي که در سال ۱۹۸۶ براي ساخت همين تونل تشکيل شده بود, ساخته شده است.
 
۷ – برج العرب
برج العرب نام هتلي مجلل در دوبي، امارات متحده عربي است. ساختمان آن ۳۲۱ متر ارتفاع دارد و در جزيره‌اي مصنوعي ۲۸۰ متر از خشکي بنا شده‌است. کوچک‌ترين اتاق هتل ۱۶۹ و بزرگ‌ترين اتاق آن ۷۸۰ متر مربع مساحت دارند.غالباً هتل برج العرب را «تنها هتل ۷ ستاره جهان» مي‌نامند اما هميشه تعداد ستاره‌هاي آن مورد بحث بوده است.هفت طبقه از اين هتل به صورت آکواريوم در زير دريا وجود دارد. اجاره کوچک‌ترين اتاق اين هتل شبي ۶ هزار درهم است. سرو هر غذا در اين هتل کمتر از ۱۰۰۰ درهم نيست.
لابي آتريوم برج العرب بلندترين آن در نوع خود در جهان است. زيرا در ارتفاع ۱۸۰ متري واقع شده. آتريوم بيش از يک سوم فضاي داخل هتل را در برمي گيرد. درحاليکه معماري بيروني هتل يک معماري کاملاً مدرن است، اما معماري داخلي هتل ترکيبي از سبک شرقي و غربي بصورت بسيار لوکس مي‌باشد. در لابي نيم طبقه، يک فواره، يک ستاره سه بعدي اسلامي را بوجود مي‌آورد. با وجود اندازه بزرگ برج العرب، تنها ۲۸ طبقه دوبل با ۲۰۲ سوييت دارد.
 
۶ – سد سه دره
سد سه‌دره يا سد سه دهانه، يکي از بزرگ‌ترين سدهاي جهان است که بر روي رود يانگ‌تسه در چين ساخته شده‌است. نيروگاه برقابي ساخته‌شده در اين سد، بزرگ‌ترين نيروگاه جهان (در بين همهٔ انواع نيروگاه‌ها) است و از نظر برق توليدي ساليانه بعد از سد ايتايپو در رتبه دوم قرار دارد.
کار ساخت بدنهٔ اين سد، در سال ۲۰۰۶ به پايان رسيد، ولي هنوز همهٔ توربين‌هاي آن نصب نشده‌اند. پس از تکميل, نيروگاه اين سد شامل ۳۲ ژنراتور هر يک با توان ۷۰۰ مگاوات خواهد بود.
اين سد علاوه بر توليد برق، ظرفيت کشتي‌ راني رودخانه يانگ‌تسه را افزايش داده و همچنين پتانسيل وقوع سيل در پايين‌دست را به‌کمک فراهم کردن فضاي ذخيره سيل کاهش داده است. دولت چين به اين پروژه به عنوان يک موفقيت تاريخي، اجتماعي، اقتصادي نگاه مي‌کند. توربين‌هاي بزرگ بسيار پيشرفته نيروگاه اين سد گامي به سوي کاهش انتشار گازهاي گل‌خانه‌اي است.
 
۵ – جزاير نخلي
جزيره‌هاي نخلي سه مجمع‌ الجزاير ساخت بشر است که در شهر دبي، امارات متحده عربي در آب‌هاي خليج فارس قرار دارد. اين سه جزيره که به شمايل يک درخت نخل هستند، نخل جميرا، نخل ديره و نخل جبل علي نام دارند. کاربرد اين جزاير مسکوني، سرگرمي و تجاري است. با تکميل اين پروژه، ۵۲۰ کيلومتر به خط ساحلي دبي اضافه خواهد شد و بيش از ۱۰۰ هتل لوکس، ۱۰،۰۰۰ ويلاي لوکس ساحلي، ۵،۰۰۰ آپارتمان و همچنين ده‌ها پارک آبي، مارينا، رستوران، مرکز خريد، امکانات تفريحي و ورزشي، اسپا، سينما و مراکز ويژهٔ غواصي را به وجود مي‌آورد.
نخل جميرا داراي ۱۷ شاخهٔ عظيم است که توسط يک حصار ۱۲ کيلومتري حفاظت شده مي‌باشد. ساخت اين جزيره در سال ۲۰۰۱ آغاز شده و در سال ۲۰۰۸ به پايان رسيد. مساحت اين جزيره ۵ در ۵ کيلومتر است و داراي ۸۶۰ ويلاي ساحلي است. نخل ديره بزرگ‌ترين مجمع‌الجزاير از مجموعهٔ جزيره‌هاي نخلي دبي است و بيش از ۸،۰۰۰ ويلاي مسکوني و لوکس بر روي آن ساخته خواهد شد که هر کدام دسترسي خصوصي به ساحل خواهند داشت. نخل جبل علي ۵۰٪ از جميرا بزرگ‌تر است و شامل ۶ مارينا (ساحل تفريحي)، يک پارک آبي، دهکده دريا و موج‌شکن‌ها مي‌باشد. اين جزيره داراي ۱۷ شاخه مي‌باشد. لازم به ذکر است که هنوز هم ساخت اين جزاير به طور کامل به پايان نرسيده است.
 
۴ – آسانسور بيلونگ
بيلونگ بلندترين و سنگين ترين آسانسور در فضاي باز محسوب مي شود. اين آسانسور در چين ساخته شده و به هزار اژدها شهرت دارد. ارتفاع آن به ۳۳۰ متر ميرسد و مدت زماني که از روي زمين به بالا برده مي شويد فقط ۲ دقيقه به طول مي انجامد البته در هربار قابليت جابجايي ۵۰ نفر را دارد. اين پروژه از سال ۱۹۹۹ شروع شد و در سال ۲۰۰۲ براي عموم بازگشايي شد.
 
۳ – پل آکاشي کاي کيو
پل آکاشي کاي کيو ، شناخته شده به نام پل مرواريد ، با دهانه مرکزي به طول ۱۹۹۱ متر بزرگترين دهانه مرکزي را در بين پل هاي معلق در اختيار دارد ، اين پل در ژاپن قرار دارد و در سال ۱۹۹۸ ميلادي ساخته شده است . اين پل با گذشتن از روي تنگه آکاشي ، شهر کوبه در هونشو را به ايوايا درجزيره آواجي متصل مي کند.
اين پل سه دهنه دارد.دهنه مرکزي ۱۹۹۱ متر و دو قسمت ديگر نيز هر کدام ۹۶۰ متر است. اين پل در کل ۳۹۱۱ متر درازا دارد. در واقع در طراحي ها دو دهنه با طول ۱۹۹۰متر در کنار هم بودند ولي زمين‌لرزه کوبه در ۱۷ ژانويه ۱۹۹۵ دو دهنه را جابه جا کرد (در آن زمان فقط دو دهنه ساخته شده بود) طوري که ۱ متر به طول هريک اضافه شد. اين پل با سيستم تير نگهدارنده‌ي دو مفصلي طراحي شده که اين ساختار به آن اجازه ي مقاومت در برابر باد تا سرعت ۲۸۶ کيلومتر بر ساعت, زلزله تا اندازه ۸٫۵ در مقياس ريشتر و جريان آب دريا، را مي دهد.
 
۲ – ورزشگاه ملي پکن
استاديوم ملي پکن همچنين مشهور به آشيانه پرنده ، نام استاديوم اصلي بازي‌هاي المپيک تابستاني ۲۰۰۸ است که مراسم افتتاحيه و اختتاميه المپيک پکن در آنجا برگزار شد.
اين استاديوم که با هزينه‌اي معادل ۴۲۳ ميليون دلار ساخته شده است، به عنوان بزرگترين سازه فلزي جهان محسوب مي‌گردد.
آشيانه پرنده، به همراه مکعب آب، يکي از دو ورزشگاهي است که به واسطه شيوه طراحي، به نمادهاي شهر پکن تبديل شده است.ساخت اين ورزشگاه در اواخر دسامبر ۲۰۰۳ ميلادي آغاز شد.
 
۱ – پل ميلو
پل ميلو ، بلندترين پل جاده‌اي جهان به ارتفاع ۳۴۳ متر است که در بالاي رودخانه تارن در جنوب فرانسه قرار دارد. اين پل توسط ميشل ويرلوژو (مهندس سازه) و نورمن فاستر (معمار) طراحي و در دسامبر سال ۲۰۰۴ توسط ژاک شيراک رئيس جمهور سابق فرانسه افتتاح شد.
جاده پل به طول ۲۴۶۰ متر از مقاطع فولادي در ۸ دهنه با عرض ۳۲ متر و فاصله متوسط ۳۴۲ متر بين هر ستون تشکيل شده است. اين جاده بيش از ۳۶،۰۰۰ تن وزن داشته و با عمق ۴٫۲ متر به عنوان طولاني‌ترين جاده کابلي پل در جهان به حساب مي آيد. جاده پل شيبي ۳٪ از جنوب به شمال طي کرده و همچنين انحنايي به شعاع ۲۰ کيلومتر در سطح را به دليل ايجاد زاويه ديد بهتر براي رانندگان داراست.
جاده پل بر روي ۷ ستون بتني که ارتفاع آنها از ۷۷ تا ۲۴۶ متر متغير است قرار گرفته است. ضخامت ستونها در پي ۲۴٫۵ متر بوده که در نهايت به ۱۱ متر ختم مي شود. هر کدام از ستون‌ها نگهدارنده دکلي ۸۷ متري است که ۷۰۰ تن وزن دارد.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد