زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

مهر/ دبير کميته ملي طبيعتگردي از ساماندهي تورهاي طبيعت گردي خبر داد و گفت: از اين پس دفاتر خدمات مسافرتي براي انجام تورهاي طبيعت‌گردي قرارداد جداگانه‌اي به گردشگران در طبيعت ارائه مي‌کنند.
محمدعلي فياضي درباره سامان‌دهي تورهاي طبيعت گردي گفت: هميشه يکي از مشکلات در حوزه طبيعت گردي اين بود که قرارداد مشخصي در حوزه تورهاي طبيعت گردي وجود نداشت و هر دفتري خودش قرارداد جداگانه اي تنظيم مي‌کرد که مورد تاييد سازمان ميراث فرهنگي نبود. ما به اتفاق جامعه تورگردانان و حوزه طبيعت گردي و با همفکري استان‌هايي که در اين زمينه بيشتر فعال بودند، اقدام به ساماندهي تورهاي طبيعت گردي کرديم و بر اساس آن مشخص شد که به عنوان مثال اقامت در مناطق طبيعي چه الزاماتي بايد داشته باشد و يا مسافران از چه حقوقي برخوردار شوند.
مديرکل همکاري و توافق‌هاي ملي گردشگري بيان کرد: در قرارداد تورهاي طبيعت گردي وظايف دفاتر و کارگزار مشخص شده، همچنين حقوق مسافر نيز بيان شده است. در يکي از بندهاي قرارداد مربوط به تورهاي طبيعت گردي آمده است که بايد راهنماي تورهاي طبيعت گردي کارت داشته باشد ما بايد تلاش کنيم که براي طبيعت‌گردها سفري ايمن و با اطمينان فراهم کنيم.
وي گفت: در يکي از اين بخش‌ها مشخص مي‌کند گردشگر با حفظ و صيانت از خود وارد مناطق طبيعي شود، به جوامع محلي به خصوص روستائيان احترام بگذارد و از محيط زيست و پيرامون آن صيانت کند. همچنين بحث عفاف و حجاب را نيز رعايت کند.
دبير کميته ملي طبيعت‌گردي ادامه داد: قبلا تورهاي بدون مجوز با عنوان «شادِ شاد» برگزار مي‌شد که مجوزي از طرف ما نداشتند، بنابراين با ساماندهي اين تورها مشخص مي شود که بايد دفاتر خدمات مسافرتي قرارداد جداگانه اي به مسافران در زمينه تورهاي طبيعت گردي ارائه کنند که در آن تمام اين موارد لحاظ شده است و بر اساس همين قرارداد، مسافر مي‌تواند اگر خدماتي غير از آن دريافت کرد، شکايت کند.
فياضي گفت: ۱۴ نوع فعاليت در حوزه طبيعت گردي توسط کارگروه‌هاي ويژه طراحي کرديم. يکي بحث غارنوردي، بيابان گردي، کويرنوردي، پرنده نگري است و ديگر فعاليتهايي که در کوهستان انجام مي‌شود. مانند صخره‌نوردي، يخ‌نوردي بسياري از ورزش‌هاي زمستاني مانند اسکي، اسنوبرد وحشي، سورتمه راني و غيره. برخي از رشته‌ها در ايران مخاطب کمتري دارد ولي در دنيا با استقبال زيادي روبرو مي‌شود.
وي افزود: راهپيمايي در مسيرهاي بدون جاده يا دوچرخه سواري در کوهستان به خوبي در ايران انجام مي شود. برخي از اروپايي‌ها به ايران مي آيند تا مسير کوهستاني توچال يا ولنجک به امامزاده داوود را با دوچرخه طي کنند چرا که اين منطقه خط الراس البرز مرکزي است. در مسير رامسر- جواهرده و يا مسير رينه نيز جاذبه‌هاي خوبي براي اين کار وجود دارد. به همين دليل ما بسياري از اين مسيرهاي طبيعت گردي را تعريف کرده ايم. به عنوان مثال مي‌توان گفت که اگر کسي علاقه مند به رصد ستارگان باشد در کجا مي تواند به خوبي ستارگان را رصد کند.
مديرکل همکاري و توافق‌هاي ملي گردشگري گفت: يکي از شاخه هاي طبيعت گردي ژئوتوريسم است که اختصاص به ديدن عوارض زمين شناختي دارد و يا رشته‌هاي ديگري مانند آب درماني، لجن درماني، نمک درماني و دامنه پيمايي، تماشاي حيات وحش گل‌ها و گياهان، کوهپيمايي بهاره در طبيعت نيز شاخه‌هاي ديگر طبيعتگردي هستند. 
وي تصريح کرد: اگر به اين سمت برويم که دفاتر خدمات مسافرتي مجوز خاص براي برگزاري تورهاي طبيعتگردي داشته باشند، به هدف نهايي مان که انجام فعاليت هاي تخصصي است، رسيده‌ايم.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد