زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

ايرنا/ چشم اندازهاي باغ رويايي ارم شيراز اين روزها تعداد زيادي از گردشگران نوروزي را از نقاط مختلف کشور مجذوب خود کرده، زيبايي ها چشم نواز، طراوت و شادابي محيط مصفاي اين باغ آنان را محسور خود کرده است .
براي توصيف زيبايي هاي باغ ارم شيراز اگر از طراوت و محيط مصفاي باغ آغاز کنيم کم لطفي در باره عمارت تاريخي آن کرده ايم و اگر از عظمت و شکوه زيبايي هاي عمارت باغ ارم سخن گوييم، بيم آن است که طراوت و محيط سبز و شاداب باغ در حاشيه قرار گيرد.
 
شمار ميهمانان نوروزي که در باغ ارم هستند به قدري است که مي توان گفت تعداد ميهمانان از تعداد درختان و گلهاي باغ فراتر رفته و ديگر هيچ صندلي خالي در باغ ارم براي دقايقي نشستن پيدا نمي شود.
اين باغ مصفا و بزرگ در خيابان ارم شيراز قرار دارد و نزديکي آن با محيط دانشگاه شيراز طراوات و شگون آن را دوچندان ساخته است.
زيبايي باغ ارم منحصر به فصل بهار نيست بلکه در نيمه هاي بهار طراوت و شادابي آن به اوج مي رسد، زماني که گلهاي رُز در باغ ارم شکوفا مي شوند و بازديدکنندگان خود را در ميان انبوهي از گل و ريحان مي بينند.
 
دسته هاي فراوان شب بوها، اطلسي ها و بنفشه ها و گلهاي فصلي نيز علاوه بر گلهاي رز که هميشگي و ماندگارند در باغ ارم بر زيبايي و طراوت اين باغ افزوده است، در اين روزها شب بو و بنفشه دست در دست هم مي اندازند و شميم بهاري را در فضاي ملکوتي باغ ارم مي پراکنند.
اوج زيبايي باغ ارم اواسط ارديبهشت ماه است، زماني که گلهاي محمدي در اين باغ شکوفا مي شوند و رقص گلهاي نسترن، محمدي با عطر دل انگيز شکوفه هاي بيدمشک در باغ ارم در هم مي آميزد و تصويري از شيراز و رويايي دل انگيز آن را جلوه گر مي شود.
باغ هاي معروف ابوالفتح خاني، رشک بهشت و باغ صفا نيز در نزديکي باغ ارم شيراز قرار دارند و بر طراوت محيط افزوده است.
گفته شده باغ ارم در دوره سلجوقيان به دست اتابک قراچه بنا نهاده شده است و بعد از آن باغ به دست آل اينجو و مقر حکومتي شاهان اين سلسله بوده است.
 
باغ ارم در دوره زنديه در اختيار سران زنديه قرار گرفت و مرمت و نوسازي زيادي در آن انجام شده است، علاقه کريمخان زند به توسعه باغ ها در شيراز از جمله عواملي است که سبب رونق دوچندان باغ ارم در دوره زنديه شد.
اواخر دوره زنديه و در زمان قاجار باغ ارم به تصرف سران ايل قشقايي درآمد و اين خاندان از باغ ارم به عنوان مقر ايلخاني و حکومتي خود استفاده مي کردند.
بعدها نصيرالملک شيرازي باغ ارم را خريداري کرد و باني عمارت زيبا و با عظمت باغ ارم شيراز شد، ساختمان کنوني باغ ارم توسط نصير الملک ساخته شده و در عين حال اساس ساختمان قبلي ايلخاني در باغ حفظ شده است.
 
در دوران پهلوي باغ ارم به مالکيت دولت درآمد و در اختيار دانشگاه شيراز قرار گرفت و تاکنون نيز باغ ارم به عنوان باغ گياه شناسي اين دانشگاه مورد استفاده قرار مي گيرد.
ساختمان باغ ارم از سه طبقه تشکيل شده، طبقه پايين داراي حوضخانه است و در طبقات فوفاني ايوان و ستون هاي سنگي بر زيبايي عمارت باغ افزوده است.
از جمله موارد ديدني در ساختمان باغ ارم نقاشي هاي سقف وحاشيه ديوارهاي عمارت باغ است، اين نقاشي ها داستان هاي کهن ايراني را روايت مي کند و جلوه اي خاص به آن داده است.
همچنين هشت سنگ پکپارچه که هر کدام دو متر ارتفاع دارد در نماي بيروني باغ ارم نصب شده که بر هر کدام از آن ها اشعاري از شاعران بزرگ پارسي گو حافظ، سعدي و شوريده شيرازي با خط زيباي نستعليق نوشته شده است.
 
سه هلالي بزرگ بالاي عمارت باغ ارم و دو هلالي کوچکتر طرفين نيز جلب توجه مي کند و در سر در هر کدام از آن ها داستان هايي از شاهنامه و ديگر داستان هاي کهن ايراني نقاشي شده است.
کاشيکاري هفت رنگ و نقش برجسته هاي باغ ارم که با گچ بري خلق شده است نيز از ديدني هاي ساختمان باغ ارم است که بيننده را مسحور خود مي سازد.
زيبايي فضاي طربناک و مصفاي باغ ارم نيز ديدني است، سرو ناز معروف شيراز که در جلوي اين عمارت قرار دارد همچنان زيبا و پا بر جا خودنمايي مي کند.‬
در اين باغ دسته هاي مختلفي از کاج ها، درختان مرکبات، سروها و خانواده شمشادها کاشته شده است.
 
عشقه ها نيز به زيبايي از کاج ها بالا رفته و زيبايي اين درختان را دوچندان ساخته است، در کنار همه اين درختان برخي درختان کمياب نيز ديده مي شود درختاني که منحصر به باغ ارم است و در هيچ جاي ديگري از شيراز ديده نمي شود.
چهار نخل زينتي نيز در چهار گوشه حوض بزرگ باغ ارم در جلوي عمارت قرار دارد که پيچکها و عشقه ها از آن بالا رفته و بر زيبايي آن افزوده است.
زيبايي محيط مصفاي باغ ارم در انبوه گلهاي رز دوچندان مي شود، اين گلها که در پاي هر کدام از آن ها نام و مشخصات علمي آن نوشته شده به بيش از ‎ 500 نوع مي رسند که در ارديبهشت ماه شکوفا مي شوند.‬
 
گلهاي رز در رنگ هاي مختلف و متنوع در باغ ارم کاشته شده، تنوع رنگها از قرمز و نارنجي و زرد شروع مي شود و به نيلي و آبي و بنفش ختم مي شود اين گلها در رنگها ي مختلف کاشته شده و پرورش يافته و هر کدام شميم مخصوص به خود نيز دارد.
رزهاي رونده نيز از ديگر زيبايي ها باغ ارم است، اين رزها معمولا در دو رنگ سرخ و صورتي پرورش يافته است و از چراغ هاي برق و ساقه درختان بالا رفته است.
در قسمت انتهايي باغ ارم باغ صخره اي درست شده است، باغ صخره اي به وسعت پنج هزار متر مربع مجموعه اي از گياهان صخره رو را در خود جاي داده ضمن اينکه محيط کوهستان و صخره را براي بازديدکنندگان شبيه سازي کرده است.
 
در تعطيلات نوروز به طور متوسط روزانه حدود ‎ 20هزار نفر از باغ ارم ديدن کردند.‬
باغ ارم باغ چهار فصل شيراز است و حتي در اوج سرماي زمستان نيز گلهاي يخ و گلهاي ازگيل در اين باغ شکوفا مي شوند و منظره چشم نوازي به وجود مي آورند.
در سالهاي گذشته مرمت ساختمان اصلي باغ ارم ، سنگ فرش پياده روها، احداث آبنماهاي جديد و ايجاد سيستم گردش آب در باغ ارم از جمله مواردي است که در سالهاي اخير در باغ ارم انجام شده است.
در باغ ارم در مجموع ‎ 400گونه گياهاي پرورش داده شده که به عنوان مرکز پزوهشي گياه شناسي دانشگاه شيراز از آن استفاده مي شود.
در کنار همه مناظر خوشايند در باغ ارم شيراز برخي موارد وجود دارد که خستگي را در جان مسافران و ميهمانان ماندگار مي کند و روح آنان را مي آزارد.
نبود پارکينگ براي توقف خودروها و شلوغي و ازدحام بيش از حد خيابان منتهي به باغ ارم از جمله مواردي است که نياز به ساماندهي دارد.
 
همچنين امسال در يک اقدام غير منتظره نرده اي اطراف باغ ارم با گوني استتار شده است و چشم انداز بيروني باغ ارم از پياده روها مسدود که اين موضوع سبب گله مندي شهروندان شيرازي و عابران و مسافران نوروزي شده است و بيشتر از آن گله مند هستند.
بر اساس آمارهاي موجود شمار بازديدکنندگان از اين اثر ثبت شده در ميراث جهاني يونسکو در روزهاي آغازين تعطيلات نوروز امسال از 100 هزار نفر گذشت.
حميد رضا ستاري مدير مجموعه باغ ارم شيراز در اين باره گفت: امسال تاکنون در مجموع حدود 108 هزار نفر با حضور در باغ ارم از طبيعت دلگشا و جلوه گري گياهان و گل ها در آغاز فصل بهار بهره گرفتند.
 
مدير باغ گياه شناسي ارم اظهار کرد: بيشترين شمار بازديدکنندگان در اين مدت مربوط به سوم فروردين ماه با 28 هزار بازديدکننده بود.
وي ادامه داد: با توجه به بارش باران در روزهاي آغاز سال، شمار بازديدکنندگان باغ ارم در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل کمتر بود.
ستاري اظهار کرد: اين باغ در تعطيلات نوروز 94 هر روز به طور يکسره از ساعت هشت صبح تا 9 شب پذيراي بازديدکنندگان است.
وي گفت: تعداد ورودي ها و جايگاه هاي عرضه بليت بازديد از اين باغ در تعطيلات نوروز نسبت به ماه هاي قبل افزايش يافته است تا مردم بتوانند بدون هرگونه مشکلي از اين باغ ديدن کنند.
 
وي با بيان اين که افزون بر 400 گونه گياهي زنده در باغ ارم شناسايي شده و در حال نگهداري است گفت: همه تلاش ها براي نگهداري، هرس و تغذيه درختان و گونه هاي گياهي باغ ارم در طول سال در اين چارچوب است که گياهان اين باغ در فصل بهارجلوه گري خاصي داشته باشد و علاوه بر آن براي زيباسازي باغ در تعطيلات نوروز اقدامات گسترده اي مانند گل آرايي در داخل و بيرون باغ صورت گرفته است.
 
ستاري گفت: کاشت انواع گل هايي که در فصل بهار جلوه گري خاصي دارند و گل هايي که مربوط به فصل بهار نيست سبب شده است تا بازديدکنندگان باغ ارم در فصل بهار تنوع گياهي و رنگي اين باغ را بيش از پيش حس کنند.
مدير باغ گياه شناسي ارم با يادآوري اين که اداره اين باغ، موزه نارنجستان و موزه تاريخ طبيعي شيراز زير نظر دانشگاه شيراز صورت مي گيرد افزود: گردشگراني که تمايل به بازديد از اين سه مجموعه در ايام تعطيلات نوروز را داشته باشند مي توانند از بليت هاي تشويقي و با تخفيف استفاده کنند.
تاري ادامه داد: بهاي بليت بازديد از هر يک از اين مجموعه ها، 20 هزار ريال است که نسبت به سال گذشته تغييري نکرده است و بهاي بليت هاي با تخفيف سه مجموعه 45 هزار ريال است که با تخفيف 15 هزار ريالي در اختيار گردشگران قرار مي گيرد.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد