زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

توريسم ايران/ محمد منظرنژاد، سرپرست کميته حقوقي کانون انجمن‌هاي صنفي راهنمايان تور با بيان اين‌که اين قرارداد توسط کانون تنظيم و پيگيري شده است، درباره‌ي ضرورت تنظيم بيمه‌نامه مسووليت براي راهنمايان تور به خبرنگار گردشگري ايسنا گفت: توسعه فعاليت‌هاي گردشگري در بخش راهنمايان و نگاهي به توسعه انواع سفرهاي مخصوصا در بخش طبيعت‌گردي و خطراتي که مي‌تواند در پيش داشته باشد، ما را بر آن داشت تا بتوانيم با مذاکرات و نشست‌هاي تخصصي با کارشناسان بيمه به ايجاد يک محصول بيمه‌اي براي مسئوليت راهنمايان اقدام کنيم تا اين محصول بيمه‌اي بتواند خطرات و حوادثي را که مسؤوليت آن توسط راهنما احراز شده است، پوشش دهد. 
 
او گفت: در يک نگاه به قراردادهاي بيمه‌ايي در زمينه گردشگري مي‌توان به آشنا نبودن کامل بيمه‌گر (موسسه‌هاي بيمه) نسبت به فعاليت‌هاي گردشگري و مسئوليت‌ها پي برد، بنابراين نياز است در زمينه فعاليت‌هاي گردشگري و احراز مسؤوليت‌ها نشست‌هايي به صورت تخصصي برگزار شود تا محصولي با شرايط مناسب بيمه‌اي براي شرکت‌هاي خدمات مسافرتي و راهنمايان گردشگري توليد کرد. 
 
به گفته‌ منظرنژاد، در حال حاضر راهنمايان گردشگري بيمه‌اي مربوط به مسؤوليت و حتي بيمه فردي به عنوان بيمه تامين اجتماعي ندارند، چرا که کارفرمايي براي آن‌ها مشخص نشده است. 
 
او اضافه کرد: با توجه به اين‌که راهنما با داشتن کارت و مجوز شغلي از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مي‌تواند فقط تورهايي را که توسط شرکت‌هاي خدمات مسافرتي داراي بند "ب" برنامه‌ريزي شده و از سازمان و اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري داراي پروانه بهره‌برداري است همراهي کند، در نتيجه آنچه مي‌توان تصور داشت اين است که راهنماي گردشگري با توجه به اين‌که تحت حکم ماموريت يک شرکت خدمات مسافرتي به سفر مي‌رود بايد کارفرماي مشخصي براي مدتي محدود (در زمان ماموريت) داشته باشد. 
 
اين راهنماي تور همچنين درباره‌ي بيمه‌هاي مسؤوليت اظهار کرد: با توجه به بررسي‌هاي انجام شده مي‌توان به مسايلي درباره‌ احراز مسؤوليت‌ها برخورد که حساسيت زيادي دارد. براي مثال با توجه به اين‌که يک راهنماي داراي مجوز تحت ماموريت يک شرکت خدمات مسافرتي قرار مي‌گيرد، آيا مسؤوليت‌هاي او (راهنما) تحت بيمه مسؤوليت آن شرکت خدمات مسافرتي قرار دارد؟ آيا حضور يک راهنما در يک سفر و توجه به وجود خطر براي خود راهنما تحت پوشش بيمه مسؤوليت شرکت خدمات مسافرتي است؟ آيا بيمه‌گر (کارشناس بيمه موسسات بيمه) در زمان‌هاي بررسي حقوقي در محل کميسيون فني بررسي مشکلات، حاضر مي‌شوند تا از حقوق بيمه‌گزار دفاع کنند؟ احراز مسؤوليت‌ها چگونه و توسط چه مرجع قانوني مشخص مي‌شود و ضمانت اجرايي به تصميم‌گيري داوران و تصميم کارشناسي با کدام ارگان يا سازمان مربوطه است؟ مسؤوليت راهنما در قبال خطرات سفر و پوشش بيمه‌اي ايشان در طول سفر در کجاي بيمه‌نامه مسؤوليت شرکت‌هاي خدمات مسافرتي ديده شده است؟ 
 
منظرنژاد افزود: با توجه به حساسيت فعاليت راهنمايان در سفرهاي تخصصي طبيعت‌گردي بر آن شديم تا بتوانيم مسؤوليت راهنمايان را تحت پوشش بيمه قرار دهيم و همچنين از طرفي ديگر با مذاکراتي که انجام شد برخي از بيمه‌گرها بر انجام پوشش مسؤوليت بيمه‌اي راهنما تحت قرارداد بيمه مسؤوليت شرکت خدمات مسافرتي موافقت کردند. 
 
به گفته‌ او، اين اقدام باعث مي‌شود فعاليت راهنما به عنوان شخصي که در سفر تحت مديريت و ماموريت شرکت خدمات مسافرتي است نيز شامل بيمه مسؤوليت باشد. 
 
سرپرست کميته حقوقي کانون انجمن هاي صنفي راهنمايان تور درباره‌ي نحوه‌ي تحت پوشش قرار گرفتن راهنمايان در اين نوع بيمه توضيح داد: با توجه به توافقاتي که انجام شده است راهنمايان مي‌توانند بعد از دريافت معرفي‌نامه از کانون انجمن‌هاي صنفي کارگري راهنمايان گردشگري سراسر کشور مسؤوليت خود را براي يک سال از بيمه با تعرفه‌هاي توافق شده خريداري کنند و با انجام قرارداد و معرفي مسافران اعلام شده به بيمه‌گر مسؤوليت خود را در هر سفر بيمه کنند. 
 
وي اضافه کرد: راهنمايان بايد يک روز قبل اطلاعات سفر را از شرکت خدمات مسافرتي دريافت کنند و نسبت به انجام قرارداد با شرکت خدمات مسافرتي اقدام کنند. براي انجام قرارداد راهنمايان با شرکت‌هاي خدمات مسافرتي و اعلام اسامي مسافران به کارگزار بيمه، يک فرم توسط بخش حقوقي کانون آماده شده است که متقاضيان مي‌توانند از سايت کانون به نشاني WWW.IFTGA.IR دريافت و اقدام کنند. 
 
منظرنژاد گفت: در اين بيمه‌نامه راهنما مي‌تواند با پرداخت مبلغ 500 هزار ريال قرارداد يک ساله داشته باشد و سپس با پرداخت مبلغ 11 هزار و 300 ريال تا 14 هزار و 500 ريال بابت هر نفر روز سفر، مسافران خود را در حوادث پزشکي تا سقف 50 ميليون ريال و ديه فوت تا سقف دو ميليارد و 200 ميليون ريال در ماه‌هاي حرام و يک ميليارد و 650 ميليون ريال در ماه‌هاي عادي بيمه کند که سقف بيمه براي يک‌سال در حوادث پزشکي تا 250 ميليون ريال و در خصوص ديه فوت تا 6 ميليارد و 600 ميليون ريال در سال است و مرجع رسيدگي به پرداخت آن بر عهده بيمه‌گر (کارشناس بيمه) و مراجع ذي‌ربط است. 
 
وي اضافه کرد: با توافقات انجام شده مقرر شد درباره‌ي مسايل و در زمان بروز مشکلات پيش آمده براي راهنمايان گردشگري کارشناسان داراي مجوز، نماينده‌ايي از شرکت کارگزاري بيمه تحت قرار داد با کانون در کميسيون‌هاي فني و مجامع حل اختلاف حاضر شوند و نسبت به دفاع از بيمه‌گزار تحت قرارداد اقدام کنند. 
 
سرپرست کميته حقوقي کانون انجمن هاي صنفي راهنمايان تور همچنين اظهار کرد: اميدواريم با کمک مسؤولان و توجه نمايندگان محترم مجلس و رييس محترم فراکسيون گردشگري مجلس بتوانيم روزي شاهد انجام بيمه تامين اجتماعي راهنمايان باشيم.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد